joi, 8 ianuarie 2015

Nevoia de a comunica

Definitie
Nevoia de a comunica este o necesitate a fiintei umane de a schimba informatii cu semenii sai. Ea pune in miscare un proces dinamic, verbal si nonverbal, permitand persoanelor sa se faca accesibile una alteia, sa reuseasca sa puna in comun sentimentele, opiniile, experientele si informatiile.

I.  Independenta in satisfacerea nevoii

Comunicarea se realizeaza in doua moduri:
§ Modul nonverbal – limbajul corpului (expresia ochilor, a figurii, gesturile, postura, mersul) este o forma arhaica de transmitere a trairilor noastre interioare;
§ Modul verbal - limbajul verbal- permite o exprimare mai clara, mai precisa si mai nuantata a semnificatiilor de exteriorizat
limbajul scris – permite redarea intonatiilor, nuantelor, este insotit de semne de punctuatie.
Individul trebuie sa aiba o imagine pozitiva despre sine, o cunoastere a eului sau material, adaptiv si social.

I. 1. 1. Factorii care influenteaza satisfacerea nevoii de a comunica

I. 1. 1. 1. Factori biologici
a) Integritatea organelor de simt:
- stare optima de functionare a vazului, auzului, mirosului, gustului, pipaitului
- auzul, vazul permit comunicarea cu lumea exterioara; gustul, pipaitul ptotejeaza individul fata de pericolele din lumea inconjuratoare
b) Integritatea organelor fonatiei  – permite comunicarea verbala
c) Integritatea aparatului locomotor  – face posibila comunicarea nonverbala (gesturi, miscari)
d) Raspunsul erogen – reactia susceptibila de a provoca o excitatie sexuala

I. 1. 1. 2. Factori psihologici
a) Inteligenta – comunicarea este influentata de gradul de inteligenta a individului, de puterea de intelegere a stimulilor primiti, de gandire, imaginatie, memorie
b) Perceptia – reflectarea personala a unui fenomen, obiect, care se face cu ajutorul simturilor; functia perceptibila este educabila
c) Emotiile – sunt exprimate prin expresia fetei, prin debitul verbal (bucurie-tristete; ras-plans)

I. 1. 1. 3. Factori sociologici
a)      Anturajul - este determinant in satisfacerea nevoii de comunicare; climatul armonios in anturaj, in familie, permite individului sa stabileasca legaturi afective; schimbul este trecerea unui mesaj de la o persoana la alta
b)      Cultura si statutul social – educatia, cultura, joaca un rol important in comunicare
c)      Personalitatea  –personalitatea determina individul sa fie increzator in capacitatile sale de a se exprima, a se afirma, sa stabileasca legaturi semnificative cu cei din jur

I. 1. 2. Manifestari de independenta

I. 1. 2. 1.  Manifestari de ordin biologic
a)      Functionarea adecvata a organelor de simt
§  Acuitate vizuala
§  Acuitate auditiva
§  Finete gustativa si a mirosului
§  Sensibilitate tactila
b) Debit verbal
§  Usor
§  Ritm moderat
§  Limbaj clar, precis
c) Expresie nonverbala
§  Miscari
§  Posturi si gesturi ale mainii
§  Facies expresiv
§  Privire semnificativa
§  Mecanisme senzoro-perceptuale adecvate

I. 1. 2. 2.  Manifestari de ordin psihologic
       a) Exprimare usoara, claraa :gandurilor, emotiilor, sentimentelor, mesajelor, nevoilor, dorintelor.
 b) Imagine pozitiva de sine : cunoasterea sinelui material, spiritual si social
 c) Perceptia obiectiva a mesajului primit si capacitatea de verificare a perceptiilor sale
 d) Exprimarea sentimentelor prin pipait
 e) Utilizarea adecvata a mecanismelor de aparare
 f) Atitudinea receptiva si de incredere in altii
g) Capacitatea de a angaja si mentine o relatie stabila cu semenii

I. 1. 2. 3.  Manifestari de ordin sociologic
a)  Apartenenta la grupuri de diverse interese
b) Stabilirea de relatii armonioase in familie, la locul de munca, in grupuri de prieteni

I. 1. 3. INTERVENTIILE ASISTENTEI PENTRU MENTINEREA INDEPENDENTEI NEVOII

  • Exploreaza impreuna cu pacientul, mijloacele sale de comunicare;
  • Invata pacientul:
- sa mentina integritatea simturilor (vazului, auzului, gustului, mirosului)
- sa utilizeze mijloacele specifice de exprimare a sentimentelor, emotiilor
- sa aiba o atitudine de receptivitate si de incredere in alte persoane
- sa mentina legaturi cu persoanele apropiate

II.    Tehnici de evaluare si satisfacere a nevoii de a comunica
      
       Daca comunicarea nu este satisfacut, rezulta:
1.      Comunicare ineficienta la nivel senzorial si motor
2.      Comunicare ineficienta la nivel intelectual
3.      Comunicare ineficienta la nivel afectiv
4.      Confuzie
5.      Singuratate
6.      Atingerea integritatii functiei si rolului sexual
7.      Izolare sociala
8.      Perturbarea comunicarii familiale

II. 1.  SURSE DE DIFICULTATE

II. 1. 1. SURSE DE ORDIN FIZIC
§  Tulburari circulatorii cerebrale;
§  Accident vascular cerebral
§  Degenerescenta;
§  Traumatisme; deficit senzorial: auditiv, vizual, olfactiv, tactil;
§  Surmenaj; oboseala;
§  Diminuarea sau pierderea unei functii
§  Durere;
§  Dezechilibrul hidroelectrolitic, endocrin, metabolic;
§  Droguri, medicamente, alcoolism

II. 1. 2. SURSE DE ORDIN PSIHIC
§  Tulburari de gandire
§  Pierdere, separare, stare de criza
§  Anxietate, stress

II. 1. 3. SURSE DE ORDIN SOCIAL
§  Poluare
§  Mediu inadecvat
§  Climat
§  Conflicte, esec, statut social si economic defavorabil

II. 1. 4. LIPSA CUNOASTERII
§  Insuficienta cunoastere de sine, a altora si a mediului ambiant

II. 2. COMUNICARE INEFICACE LA NIVEL SENZORIAL SI MOTOR
Este dificultatea individului de a capta, prin intermediul simturilor sale, mesaje care vin din anturaj, din mediul exterior sau din ambele..

II. 2. 1. Manifestari de dependenta

II. 2. 1. 1. Tulburari senzoriale
§  Tulburari de vedere:  - cecitate: pierderea vederii
- diplopie : vedere dubla;
- fosfene : puncte luminoase in campul vizual;
- fotofobie : intoleranta la lumina;
- scotoame : pete luminoase sau intunecate in campul vizual;
- amauroza : diminuarea vederii;
- strabism : devierea globilor oculari;
- nistagmus : miscari ritmice ale globilor oculari;
- mioza : micsorarea diametrului pupilar;
- midriaza : marirea diametrului pupilar;
- hemianopsie : pierderea vederii intr-o jumatate a campului vizual;
- acromatopsie : abolirea simtului cromatic;
- hemelaropie:scaderea acuitatii vizuale in conditii de luminozitate redusa;
- nictalopie : acuitate mai buna noaptea;
- deformarea obiectelor : limitele obiectelor apar deformate, modificate.
§  Tulburari auditive: - surditate : pierderea auzului;
                                    - hipoacuzie ; diminuarea auzului.
§  Tulburari ale mirosului: - hiposmie : diminuarea simtului olfactiv;
                                             - anosmie : absenta simtului olfactiv;
                                             - parosmie : confundarea mirosurilor.
§  Tulburari ale gustului : - diminuarea/pierderea senzatiei gustative
                                           - perturbarea : confuzii intre cele 4 senzatii gustative de baza;
                                           - pierderea simtului de control al hranei.
§  Tulburari ale sensibilitatii cutanate: - hipoestezie : scaderea sensibilitatii cutanate;
  - hiperestezie : cresterea sensibilitatii cutanate;
  - parestezie : senzatia de furnicaturi, amorteli;
  - anestezie : pierderea sensibilitatii cutanate.

II. 2. 1. 2. Tulburari motorii – care impiedica exprimarea prin gesturi si atitudini ale corpului.
§  Pareza: diminuarea  fortei musculare
§  Paralizia: pierderea pasagera sau definitiva a functiei motrice a unui muschi/grup muscular
Poate fi cauzata de o leziune periferica sau centrala, si atunci vorbim de :
a) Paralizii periferice: scade tonusul muscular, miscarile pasive se pot efectua cu amplitudine mai mare
b) Paralizii centrale: tonusul muscular este pastrat sau chiar exagerat, miscarile pasive se pot executa cu amplitudine redusa
Se disting: - monoplegia = paralizia unui singur membru
   - hemiplegia =  paralizia ½ corp lateral
   - paraplegia =  paralizia membrelor inferioare
   - tetraplegia = parazilia celor patru membre

II. 2. 1. 3. Tulburari de limbaj
§  Afazie (disfazie):-alterarea sau pierderea capacitatii de a vorbi sau de a intelege limbajul vorbit/scris;  -se datoreaza unei leziuni cerebrale circumscrisa, unilaterala, fara interesarea organelor de fonatie
  • Dizartria: dificultatea de a articula cuvintela, pronuntie neinteligibila
§  Balbaiala: greutate in pronuntarea unor cuvinte, repetarea sau omisiunea de silabe, prin prelungirea unor sunete
  • Mutism: bolnavul nu raspunde, nu comunica cu anturajul
§  Dislalia: imposibilitatea de a pronunta anumite sunete care compun cuvintele; vorbirea devine     neinteligibila
§  Palilalia : repetarea involuntara a ultimei silabe sau a ultimului cuvant din fraza;
§  Verbigeratie : flux de cuvinte rapid, incoercibil;
§  Vorbire incoerenta : fara succesiune logica;
§  Fading mental=barajul in vorbire : repetarea obsedanta a unui cuvant sau a mai multor cuvinte;
§  Stereotipia verbala : fixarea in forma incoercibila a unor expresii verbale, repetate fara incetare si   fara scop.

II. 2. 1. 4. Reactii afective in insuficiente sau exces senzorial
  • Neliniste: lipsa de liniste sufleteasca, framantari
  • Inactivitate: lipsa activitatii fizice sau intelectuale, ori ambele
§  Anxietate: sentiment profund de disconfort sau de tensiune, pe care individul il resimte in fata vietii, in relatiile sociale;
  • Incetinirea dezvoltarii gandirii: ritmul asociatiilor de idei este mai lent
§  Halucinatii: perceptii fara obiect; in functie de analizatori(halucinatii auditive, vizuale, gustative, olfactive, cutanate)
  • Izolare – singuratate: starea individului de a fi singur, retras
II. 2. 2. Interventiile asistentei

  • Pacientul sa fie echilibrat psihic
- linisteste bolnavul cu privire la starea sa, explicandu-i scopul si natura interventiilor
- familiarizeaza bolnavul cu mediul sau ambiant
- asigura un mediu de securitate, linistit
- administreaza medicatia recomandata de medic

  • Pacientul sa foloseasca mijloace de comunicare adecvate starii sale
- cerceteaza posibilitatile de comunicare ale bolnavului
- furnizeaza mijloacele de comunicare
- invata bolnavul sa utilizeze mijloacele de comunicare conform posibilitatilor sale

  • Pacientul sa fie compensat senzorial
- asigura ingrijiri relative la perturbarea senzoriala sau motrice a bolnavului (cecitate, surditate, paralizie);
- are rolul de suplinire pentru satisfacerea nevoilor pe care pacientul nu si le poate satisface autonom (a manca si a bea, a se misca si a avea o buna postura, a-si mentine tegumentele curate si integre, a evita pericolele)
- administreaza medicatia recomandata: unguente, picaturi oculare, nazale, auriculare
- efectueaza exercitii pasive si active pentru prevenirea complicatiilor musculare, articulare
- pregateste bolnavul pentru diverse examinari ale simturilor si il ingrijeste dupa examinare

II. 3. COMUNICAREA INEFICIENTA LA NIVEL INTELECTUAL

Dificultatea individului de a intelege stimulii primiti si de a-si utiliza judecata, imaginatia, memoria, pentru ca sa comunice cu semenii.
O atingere a cortexului sau o functie inadecvata a facultatilor intelectuale perturba individul in modul sau de a combina informatiile pe care le primeste de la altii si de la mediu.

II. 3. 1. Manifestari de dependenta

II. 3. 1. 1. Dificultatea de a-si aminti evenimentele trecute
  • Hipomnezia –scaderea functiei mnezice
  • Hipermnezia – exagerarea functiei mnezice
  • Amnezie – tulburare de memorie, poate fi: Anterograda – evenimente recente
       Retrograda – progresiv, toata autobiografia
       Lacunara – “pagina alba”
       Selectiva – evenimente penibile
Criptomania – isi atribuie evenimentele citite
Confabulatie – umple golurile din memorie cu evenimente verosimile dar netraite in realitate
Pseudoreminiscente – amesteca trecutul cu prezentul
False recunoasteri
  • Dificultatera de a intelege, de a face o judecata
II. 3. 1. 2. Vorbire incoerenta

II. 3. 1. 3. Tulburari in desfasurarea gandirii
  • Fuga de idei
  • Ideea obsesiva
  • Ideea deliranta : de grandoare; mistica ; de inventie; erotomanica
  • Bradipsihie :ritm al asociatiilor de idei lent;
  • Tahipsihie : ritm al asociatiilor de idei rapid.
II. 3. 1. 4. Dificultate de a-si utiliza imaginatia:
  • Mitomanie
  • Cleptomania
  • Suprasimulatia : exagerarea sau actualizarea unor manifestari deja remise
II. 3. 1. 5. Dezorientare temporo-spatiala:
  • Confuzie, obnubilare: dezorientare in timp si spatiu referitoare la propria persoana ( stare de apatie, de torpoare cu incetarea gandirii, observata in epilepsie, sindroamele postcomotionale).
II. 3. 2. Interventiile asistentei
  • Pacientul sa fie orientat in timp, spatiu si la propria persoana
- ajuta bolnavul sa se orienteze in timp, spatiu si referitor la propria persoana
- sugereaza pacientului sa tina un jurnal
- ajuta pacientul sa completeze jurnalul
- il ajuta sa-si recunoasca capacitatile si preferintele
- lasa bolnavul sa faca tot ceea ce poate cu propriile sale mijloace

II. 4. COMUNICAREA INEFICIENTA LA NIVEL AFECTIV

Reprezinta dificultatea individului de a se afirma, a fi deschis catre altii si catre nevoile lor, de a stabili legaturi semnificative cu anturajul.
Fiinta umana care nu poate comunica adecvat sufera interior si isi diminueaza stima de sine. In consecinta, capacitatea de afirmare este, de asemenea, redusa si situatia sa se schimba, devine insecurizata.
Individul nu mai poate stabili legaturi cu anturajul

II. 4. 1. Manifestari de dependenta

II. 4. 1. 1. Tulburari de afectivitate:
  • Agresivitate : manifestare impulsiva de a ataca verbal sau fizic pe cei din jur
§  Alienare mentala :incapacitatea individului de a detine controlul asupra propriilor acte; nu poate sa-si aprecieze nici suferinta si nici nu raspunde de actele sale
§  Devalorizare : perceptie negativa pe care individul o are fata de valoarea personala si competenta sa
§  Apatie : indiferenta fata de sine si ceea ce se petrece in mediul sau
§  Egocentrism : preocuparea exagerata a individului fata de propria pers.,propriile necesitati, motiv pentru care se crede persecutat.
§  Fobie : frica obsedanta nejustificata, directionata spre ceva de care bolnavul nu poate scapa
- agorafobie – teama de spatiu deschis
- claustrofobie – teama de a sta inchis in camera
- nosofobie – teama de boala
  • Euforie : stare de foarte buna dispozitie, dar fara obiect
  • Delir : tulburare de gandire prin prezenta nemotivata, neconforma cu realitatea
  • Halucinatii : perceptii false fara obiect (auditive, vizuale)
  • Iluzii : perceptii false cu obiect
  • Hipotimie : scaderea afectivitatii
  • Versatilitate timica : pendulare intre euforie si tristete
  • Percepere inadecvata de sine : perceptia negativa a individului fata de aparenta sa fizica
  • Anxietate : de relatie; de anticipatie; vitala; existentiala
  • Dificultatea de a se afirma, de a-si exprima sentimentele, ideile, opiniile dificultatea de a stabili legaturi semnificative cu semenii
  • Atingerea integritatii functiei si rolului sexual
II. 4. 2. Interventiile asistentei

  • Pacientul sa se poata afirma, sa aiba perceptie pozitiva de sine
- pune in valoare capacitatile, talentele si realizarile anterioare ale bolnavului
- da posibilitate pacientului sa-si exprime nevoile, sentimentele, ideile si dorintele sale
- da posibilitate pacientului sa ia singur decizii
- invata bolnavul: tehnici de afirmare de sine, tehnici de comunicare, tehnici de relaxare
- ajuta bolnavul sa identifice posibilitatile sale de a asculta, de a schimba idei cu altii, de a crea legaturi semnificative
- antreneaza bolnavul in diferite activitati, care sa-i dea sentimentul de utilitate

  • Pacientul sa fie ferit de pericole interne sau externe
- supravegheaza in permanenta bolnavul
- administreaza medicatia prescrisa: antidepresive, anxiolitice, tranchilizante
- utilizeaza unele mijloace fizice de imobilizare: chingi, camasa de protectie

II. 5. CONFUZIA

II. 5. 1. Manifestari de dependenta
  • Absenta sau diminuarea interactiunii cu altii
  • Dificultate in a recunoaste persoane, a percepe spatiul, timpul
  • Pierderea controlului asupra mediului fizic si uman  
II. 6. SINGURATATEA

II. 6. 1. Manifestari de dependenta
  • Absenta scopului in viata
  • Expresia sentimentelor de singuratate si respingere
  • Izolarea de anturaj si de mediu
  • Izolarea de persoanele semnificative
  • Lipsa de interes

III.           Culegerea datelor in vederea evaluarii si satisfacerii unei termoreglari corespunzatoare.

III. 1. CULEGEREA DATELOR (prezentarea de caz)

III. 1. 1. INTERVIUL:
:
III. 1. 1. 1. Pregatirea interviului - se anunta pacientul

III. 1. 1. 2. Inceperea interviului
- asistenta se prezinta: nume, functia
- se explica scopul interviului
- se cere acordul pacientului
- pacientul va fi asigurat de confidentialitatea interviului

            III. 1. 1. 3. Desfasurarea propriu-zisa a interviului:
A . Informatii( date) generale:
            • nume, prenume
            • sex
            • stare civila
            • ocupatie
            • religie
            • surse de sustinere
B. Antecedente medicale personale
• bolile copilariei, vaccinari
            • traumatisme                                    
            • interventii chirurgicale
            • alergii medicamentoase
            • utilizarea tratamentelor empirice
            • factori de risc: - fumat: - de cand?
                                                    - cat ?
                                                    - alti membrii ai familiei fumeaz
- sedentarism: - efectuati o munca sedentara?
                       - mergeti pe jos la servici?
                       - practicati vreun sport?
                       - stati timp indelungat in picioare
                                   - conditiide mediu: - lucrati sau locuiti in mediu poluant?
                     - stres, anxietate
                                   - alimentatia: -obiceiuri alimentare

C.  Antecedente familiale:
• boli cronice
• afectiuni psihice ale membrilor familiei

D. Probleme de sanatate actuala (motivul internarii: aparitia simptomelor, istoricul bolii):
·         Capacitatea senzoriala : - integritatea/diminuarea/absenta reactiilor senzoriale(vaz, auz, gust, miros, tactil)
                      -   utilizarea de proteze ; permanent / intermitent
                          -    corectarea defectelor : ochelari
·         Comunicarea verbala
·         Comunicarea nonverbala
·         Dorinta de a comunica
·         Perceptia mesajului
·         Starea mentala
·         Cunostinte despre sanatate

III. 1. 1. 4. Pregatirea incheierii interviului
• “Am sa va mai pun doua intrebari”
• “Vom termina in doua minute”

III. 1. 1. 5. Concluzia interviului: asistenta va trage concluziile asupra interviului
            • “va multumesc ca mi-ati raspuns la aceste intrebari”
            • “am inteles care va sunt problemele dvs.”
            • “raspunsurile date de dvs ma vor ajuta sa va planific ingrijirile”

III. 1. 2. STABILIREA PROBLEMELOR DE SANATATE ( DEPENDENTA - P - )
  • Comunicarea ineficienta la nivel senzo-motor
  • Comunicarea ineficienta la nivel intelectual
  • Comunicare ineficienta la nivel afectiv
  • Confuzie
  • Singuratate

III. 1. 3. SURSELE DE DIFICULTATE (ETIOLOGIE - E - )
Vezi surse de dificultate

III. 1. 4. MANIFESTARILE DE DEPENDENTA (SEMNE SI SIMPTOME - S - )
Vezi manifestari de dependenta

 III. 2.  EVALUAREA UNEI COMUNICARI OPTIME

III. 2. 1. Enuntarea diagnosticului de ingrijire

Enuntul problemei + legat de ... / cauzat de... + cauza / etiologia / sursa de dificultate ± semne

§  Comunicare ineficienta la nivel senzorial si motor cauzata de / legata de... (+ sursa de dificultate)
                   - lipsa de cunoastere a mijloacelor de a se adapta la limitele sale
§  Comunicare ineficienta la nivel intelectual cauzata de / legata de...
                  -confuzie
- tulburari de gandire
- supraincarcare de stimuli
- tulburari de perceptie senzoriala
§  Comunicare ineficienta la nivel afectiv cauzata de / legata de...
o   anxietate
o   lipsa eficace a mijloacelor de a comunica
o   neadaptarea la o situatie
§  Confuzie cauzata de / legata de...
o   deshidratare
o   lipsa stimularii senzoriale
§      Atingerea integritatii functiei si rolului sexual cauzata de / legata de...
o   conflict de valori
o   insuficienta/neadaptarea la un model de rol
o   perturbarea imaginii de sine
§  Izolare sociala cauzata de / legata de...
-     pierdere-separare
-     dificultatea de a se adapta la o criza existentiala sau situationala
§  Perturbarea comunicarii familiale cauzata de / legata de...
                               - dificultatea de adaptare la o problema de situatie

III. 3. SATISFACEREA unei COMUNICARI optime

III. 3. 1. OBIECTIVE - trebuie sa aiba urmatoarele componente / caracteristice

                  Specificitate ( S )  = cine face actiunea? =  sa apartina unui singur subiect( ex. : d-na / d-l X...)

Performanta ( P ) = ce ? (actiuni, comportamente asteptate de la pers.)
                                  activ :ce face pacientul?
                          - pasiv :  ce se poate face pentru pacient?
                           ex. :  - d-na / d-l X …
                                             - d-na / d-l X va fi supravegheata la fiecare ora  privind....(atunci cand   pac. nu se poate implica in efectuarea obiectivului).
Implicare ( I ) = verb activ-  cum se face actiunea? - nivelul de angajare al persoanei, actioneaza singur sau cu ajutor

Realism ( R ) = cum?
                                        - in ce masura se poate face actiunea?
-          dpdv al capacitatii persoanei ,
-          dpdv al disponibilitatii si abilitatii asistentei
Observabil ( O ) = cand?
-          in ce moment se face actiunea?
-          actiunile, atitudinile trebuie sa fie observabile, masurabile, evaluate
Formula mnemotehnica : S.P.I.R.O.

III. 3. 2. Interventiile asistentei autonome si independente:

III. 3. 2. 1 Comunicare ineficienta la nivel senzorial si motor
o  sa-si exprime prin gesturi nevoile  in termen de ....zile
o  sa utilizeze mijloace ce comunicare eficiente in termen de .....zile
o  sa raspunda corect la intrebari in termen de ....zile
III. 3. 2. 2 . Comunicare ineficienta la nivel intelectual
o  sa pronunte anumite cuvinte clar  in temen de .....zile
o  sa exprime mesaje verbale clar in termen de ....zile
o  sa formuleze clar fraze complete in termen de .....zile
III. 3. 2. 3. Comunicare ineficienta la nivel afectiv
o   sa comunice in mod eficace cu alte persoane in termen de ....zile
o   sa-si exprime emotiile si nevoiile in termen de ....zile
o   sa-si exprime increderea fata de alte persoane in termen de ....zile
III. 3. 2. 4. Confuzie
o   sa recunoasca membrii personalului sanitar si membrii familiei in termen de ...zile
o   sa raspunda corect la intrbari simple in termen de ....zile
III. 3. 2. 5. Atingerea integritatii functiei si rolului sexual
                              -     sa-si exprime diminuarea- absenta nelinistii fata de sexualitate in termen de ....zile
III. 3. 2. 6. Izolare sociala
o   sa initieze o conversatie cu o persoana din anturaj in termen de ....zile
o   sa stabileasca comunicari cu alte persoane in termen de ....zile
o   sa-si exprime diminuarea-absenta sentimentului de singurate in termen de ....zile
III. 3. 2. 7. Perturbarea comunicarii familiale
o   sa-si exprime ameliorarea comunicarii familiale in termen de ....zile



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu