joi, 9 octombrie 2014

EVALUAREA COMPETENŢELOR PROFESIONALE AS MED

EVALUAREA COMPETENŢELOR PROFESIONALE
ASISTENŢI MEDICALI GENERALIŞTI


1.      Definiţi conceptul de nursing după O.M.S şi Virginia Henderson.
2.      Definiţi profesia de asistent medical (nursă).
3.      Care sunt cele sase elemente care dau sens vietii profesionale?
4.      Care sunt responsabilităţile asistentului medical?
5.      Care este obiectul muncii nurselor?
6.   Conceptul despre om/pacient.
7.   Definiţi starea de sănătate şi de boală.
  1. Nevoile fundamentale
  2. Clasificaţi nevoile umane după teoria lui Maslow.
  3. Definiţi nevoia şi homeostazia.
  4. Ce reprezintă independenta şi dependenţa în satisfacerea nevoilor fundamentale?
  5. Ce reprezintă procesul de îngrijire?
  6. Etapele procesului de îngrijire.
  7. De cine sunt cauzate sursele de dificultate?
  8. Tipuri de informatii culese.
  9. Surse de informatie.
  10. Ce este interviul?
  11. Etapele interviului

1. Definiţia O.M.S. (Organizaţia Mondială a Sănătăţii)
            Nursing-ul este o parte integrantă al sistemului de îngrijire al  sănătăţii cuprinzând: promovarea sănătăţii; prevenirea bolii; îngrijirea  persoanelor bolnave (fizic, psihic, handicapaţi) de toate vârstele, în toate  unităţile sanitare, aşezările comunitare şi în toate formele de asistenţă  socială.
Definiţia Virginiei Henderson
             “Să ajuţi individul, fie acesta bolnav sau sănătos, să-şi afle cale  spre sănătate sau recuperare, să ajuţi individul, fie bolnav sau sănătos,  să-şi folosească fiecare acţiune pentru a promova sănătatea sau  recuperarea, cu condiţia ca acesta să aibă tăria, voinţa sau cunoaşterea,  necesară pentru a o face şi să acţioneze în aşa fel încât acesta să îşi  poarte de grijă singur cât mai curând posibil.”

2. Nursa - Definiţii
                        1. Nursa este o persoană care: a parcurs un program complet de  formare; a trecut cu succes examenele stabilite; îndeplineşte standardele  stabilite; este autorizată să practice această profesie.
                        2. Nursa este pregătită printr-un program de studiu incluzând:  promovarea sănătăţii; prevenirea îmbolnăvirilor, îngrijirea bolnavilor  indiferent de vârstă şi în orice unitate sanitară sau în orice situaţie la  nivel de comunitate.
                      3. Nursa este pregătită şi autorizată:  să desfăşoare educaţie  pentru sănătate; să participe plenar ca membru al echipei din sistemul de  sănătate; să supravegheze şi să formeze viitoarele asistente medicale şi  cadre auxiliare; să fie implicată în cercetare.
                        4. Nursa generalistă are: o pregătire pluridisciplinară; însuşirea  competenţele de bază; cunoştinţe de psihologie (să ştie să încurajeze); o  atitudine potrivită faţă de pacienţi şi familia sa; preocuparea de a înţelege  ceea ce simt ceilalţi  (capacitate de empatie)

3. Cele sase elemente care dau sens vietii profesionale:
a)Scopul profesiei este:
Ø  de a ajuta pacientul sa-si conserve sau sa-si restabileasca independenta sa, in asa fel ca el sa poata sa-si satisfaca nevoile prin el insusi;
Ø  de a favoriza vindecarea;
Ø  de a asista muribundul spre un sfarsit demn
b)Obiectivul
Ø  activitatii profesionale este beneficiarul – adica persoana sau grupul de persoane spre care este indreptata activitatea.
In atingerea obiectivului se tine cont de faptul ca individul, bolnav sau sanatos, formeaza un tot cu nevoi comune tuturor fiintelor umane, dar si de faptul ca manifestarea nevoilor este diferita de la un individ la altul.
c)Rolul profesiei
Ø  desemneaza rolul social pe care-l au membrii profesiei.
Rolul asistentei este de suplinire a dependentei de a incerca sa inlocuiasca necesitatea in asa fel ca persoana sa poata sa-si satisfaca cerintele mai usor si fara handicap.
d)Sursa de dificultate
Dificultatile intalnite la pacient, care fac ca persoana sa nu poata raspunde la una din nevoile sale, sunt cauzate de o lipsa:
Ø  de forta
Ø  de vointa
Ø  de cunostinte
Aceste dificultati tin de competenta asistentei si este important de stiut de care lipsa este data sursa de dificultate. Dar dificultatile intalnite de pacient nu sunt toate legate de profesiunea de asistenta.
e)Interventia aplicata persoanei
Ø  asistenta nu trebuie sa piarda din vedere omul in globalitatea sa.
Ø  Interventia va fi orientata asupra lipsei si consta in a spori(creste) independenta persoanei.
Ø  Este initiativa noastra proprie.
f)Consecintele
Ø  sunt rezultatele obtinute – “ameliorarea” dependentei sau – “castigarea” independentei – atingerea scopului.

     4.  Responsabilitățile asistentului medical
“Codul pentru asistentele medicale” descrie de asemenea 4 (patru) responsabilitati, care definesc directiile importante si anume:
Ø  promovarea sanatatii
Ø  prevenirea imbolnavirilor
Ø  restabilirea sanatatii
Ø  inlaturarea suferintei;

   5. Obiectul muncii nurselor este pacientul.

   6. Conceptul despre om
Conceptia individului dupa Virginia Henderson: “Individul este o entitate bio-psiho-sociala formand un TOT indivizibil. El are necesitati fundamentale cu manifestari specifice pe care si le satisface singur daca se simte bine. El tinde spre autonomie in satisfacerea necesitatilor sale”.

 7. Definirea stării de sănătate şi de boală
Conceptii privind sanatatea
a) Definitia O.M.S. a sanatatii:
“Sanatatea este o stare de bine fizic, mental si social si nu consta numai in absenta bolii sau a infirmitatii”.
b) Virginia Henderson
“Sanatatea este o stare in care necesitatile sunt satisfacute in mod autonom, nu se limiteaza la absenta bolii” .
      Conceptia despre boala:
Reprezinta ruperea echilibrului, armoniei, un semnal de alarma fizica tradus prin suferinta fizica, psihica, o dificultate sau o inadaptare la o situatie noua, provizorie sau definitiva. Este un eveniment putand merge pana la respingerea sociala a omului si din anturajul sau.

8. Nevoile fundamentale după Virginiei Henderson
Cadrul conceptual al Virginiei Henderson porneste de la existenta unor necesitati fiziologice si aspiratii ale fiintei umane – numite nevoi fundamentale.
Acesta se bazeaza pe definirea celor 14 nevoi fundamentale, cu componente bio-psiho-sociale, culturale si spirituale ale individului.
Pentru a aplica modelul conceptual al Virginiei Henderson asistenta trebuie sa stie ca: o nevoie fundamentala este o necesitate vitala, esentiala a fiintei umane pentru a-si asigura starea de bine, in apararea fizica si mentala.
Cele 14 nevoi fundamentale sunt:
1.      a respira
2.      a se alimenta si hidrata
3.      a elimina
4.      a se misca, a pastra o buna postura
5.      a dormi, a se odihni
6.      a se imbraca si dezbraca
7.      a-si mentine temperatura corpului in limite normale
8.      a fi curat, a-si proteja tegumentele
9.      a evita pericolele
10.  a comunica
11.  a actiona dupa credintele si valorile sale
12.  a se realiza
13.  a se recrea
14.  a invata cum sa-ti pastezi sanatatea.

Fiecare din aceste nevoi comporta diferite dimensiuni ale finite umane anume:
Ø  o dimensiune biologica (biofiziologica)
Ø  o dimensiune psihologica
Ø  o dimensiune sociologica
Ø  o dimensiune culturala
Ø  o dimensiune spirituala

      Dupa conceptual Virginiei Henderson scopul ideal al profesiunii de asistenta este independenta persoanei in satisfacerea celor 14 nevoi fundamentale.
Asistenta care vrea sa personalizeze ingrijirile trebuie deci sa tina seama de diversele dimensiuni implicate si de interactiunea intre nevoi. Satisfacerea sau nesatisfacerea unei nevoi are consecinte asupra satisfacerii sau nesatisfacerii celorlalte nevoi.
Exemplu: nevoia de a elimina comporta si o dimensiune psihologica nevoia de intimidate.

9. Clasificați nevoile umane după teoria lui Maslow
Abraham Maslow, psiholog si umanist american afirma ca exista cinci categorii de nevoi umane, ierarhizate, in ordinea prioritatilor, astfel:
  1. Nevoi fiziologice
  2. Nevoi de siguranta
  3. Nevoia de apartenenta
  4. Nevoia de recunoastere sociala (stima)
  5. Nevoia de realizare (depasire)
Dupa aceasta teorie trebuie sa fie satisfacute intai nevoile de baza – fiziologice si de securitate – pentru ca persoana sa poata tinde spre satisfacerea nevoilor de ordin superior – apartenenta, stima, realizarea.

10. Nevoia și homeostazia
Satisfacerea in ansamblu a nevoilor unei personae permite conservarea in stare de echilibru a diverselor sale procese fiziologice si psihologice.
Nevoia: stare care cere un aport, o usurare, lipsa unui lucru de necesitate, de dorinta, de utilitate.
Homeostazia: este o stare de echilibru si de autoreglare care se instaleaza in diverse procese fiziologice ale persoanei.
Ca sa-si mentina un echilibru fiziologic si psihologic, pacientul trebuie sa atinga un nivel minim de satisfacere a nevoilor sale.

11. Independenta şi dependenţa în satisfacerea nevoilor fundamentale:
a. Independenta la adult
Atingerea unui nivel acceptabil in satisfacerea nevoilor prin actiuni pe care le indeplineste individul insusi, fara ajutorul unei alte persoane.
Pentru copii, independenta se considera si atunci cand nevoile sunt indeplinite cu ajutorul altor persoane  in functie de faza de crestere si de dezvoltare a copilului.
b. Dependenta
Incapacitatea persoanei de a adopta comportamente sau de a indeplini singur, fara ajutorul unei alte persoane, actiuni care sa-i permita un nivel acceptabil in satisfacerea nevoilor astfel incat sa fie independent.
Originea acestei dependente este o 
- lipsa de forta,(cand pacientul nu poate)
- lipsa de vointa,(cand nu vrea)
- lipsa de cunoastere.(cand nu stie cum sa actioneze ptr satisfacerea nev. fund.)
Este incorect sa denumim un pacient “dependent” de aceea este preferabil sa se spuna “problema de dependenta”.

12. Sursele de dificultate se definesc ca fiind cauza dependentei = orice obstacol major care impiedica satisfacerea uneia sau mai multor nevoi fundamentale, constituie o sursa de dificultate.
 Sursele de dificultate pot fi cauzate de:
  1. Factori de ordin fizic
  2. factori de ordin psihologic
  3. Factori de ordin social
  4. Factori de ordin spiritual
  5. Factori legati de insuficiente cunostinte
 13. Procesul de îngrijire
Procesul de îngrijire reprezintă însăşi esenţa activităţii de nursing.                                                               
               El trebuie privit ca o modalitate clinică, raţională şi pragmatică de abordare şi soluţionare a nevolilor de sănătate şi de îngrijire ale pacientului sau comunităţii asistate.
            
            Procesul de ingrijire este:
Ø  metoda organizata si sistematica, care permite acordarea de ingrijiri individualizate. Demersul de ingrijire este centrat pe reactiile particulare ale fiecarui individ (sau grupa de indivizi) la o modificare reala sau potentiala de sanatate.
Ø  Demersul mai poate fi definit ca: un proces intelectual compus din diverse etape logic ordonate, avand ca scop obtinerea unei mai bune stari a pacientului.
Ø  Dupa Genevieve Dechanoz, procesul de ingrijire reprezinta aplicarea modului stiintific de rezolvare a problemelor, a analizei situatiei, a ingrijirilor, pentru a raspunde nevoilor fizice, psihosociale ale persoanei.
Ø  Aplicarea cadrului conceptual al  Virginiei Henderson în procesul de îngrijire uşurează identificarea nevoilor pacientului pe plan bio-psiho-social, cultural şi spiritual şi găsirea surselor de dificultate care împiedică satisfacerea nevoilor. Permite stabilirea intervenţiilor capabile să reducă influenţa acestor surse de dificultate, în scopul de a ajuta persoana să-şi recapete autonomia

  14. Etapele procesului de ingrijire
Procesul de ingrijire comporta 5 etape:
  1. Culegerea de date
  2. Analiza si interpretarea lor (probleme, diagnostic de ingrijire)
  3. Planificarea ingrijirilor (obiective)
  4. Realizarea interventiilor (aplicarea lor)
  5. Evaluarea
15. Tipuri de informatii culese.
Informatiile culese sunt:
-          date obiective – observarea de asistenta despre pacient
-          date subiective – expuse de pacient
-          date continand informatii trecute
-          date continand informatii actuale
-          date legate de viata pacientului, de obiceiurile sale, de anturajul sau sau de mediul inconjurator

Scopul investigaţiilor noastre este de a identifica şi rezolva problemele pacientului pe care acesta nu şi le poate rezolva singur.

16. Surse de informatie- Pentru culegerea datelor, asistenta trebuie sa recurga la diferite surse de informatii, astfel:
Ø  sursa directa primara: pacientul
Ø  surse secundare sau indirecte:
-    familia si anturajul pacientului
-    membrii echipei de sanatate
-    dosarul medical – actual – anterior
-    scheme de referinta
Mijloacele principale cele mai eficiente de a obtine informatiile dorite sunt fara indoiala urmatoarele:
a)      – observarea pacientului
b)      – interviul pacientului
c)      – consultarea surselor secundare

17. Interviul
Interviul – intrevederea, dialogul, discutia cu pacientul
Interviul este un instrument prin excelenta de personalizare a ingrijirilor (instrument de cunoastere a personalitatii).
Ø  interviul se bazeaza pe abilitatea asistentei de a stabili o comunicare eficace si clara
Ø  de asemenea, interviul presupune – capacitatea asistentei de a manifesta un comportament care sa reflecte:
§  atitudine de acceptare
§  capacitate de ascultare
§  atitudine de respect
§  capacitate de empatie
§   
Asistenta demonstreaza acest comportament prin:
-          mentinerea unui contact vizual – expresie senina a fetei – surazatoare
-          printr-o pozitie comoda si limbaj care dovedesc pacientului dorinta sa de a-l asculta.

Abilitati ale asistentei de a facilita interviul
a)      Abilitatea de a pune intrebari adecvate
Intrebarile pot fi: inchise sau deschise
Intrebarile inchise – aduc un raspuns limitat prin “da” sau “nu”.
Intrebarile deschise – permit pacientului sa se exprime, pot fi de diverse tipuri:
-    de tip narativ(povestiti-mi ce probleme va mai creaza boala; povestiti-mi ceea ce s-a petrecut)
-    de tip descriptiv(descrieti-mi felul dvs de-a servi masa)
-    de tip de calificare(de ce nu mancati niciodata carne?)
b)      Abilitatea de a confirma perceptiile sale in legatura cu pacientul, in asa fel incat sa elimine subiectivismul observatiei sale(Mi-ati spus ca sunt 2 zile de cand nu mancati).
c)      Abilitatea de a readuce pacientul la raspunsurile necesare
d)      Abilitatea de a face sinteza
e)      Abilitatea de a aplica o ascultare activa

18. Etapele interviului
1. Inceperea  interviului
§  Ne adresam pacientului, numindu-l, ne prezentam
§  Ii explicam scopul interviului
§  Pacientul va fi asigurat de confidentialitatea interviului
  2. Desfasurarea interviului
§  asistenta pune intrebari deschise sau inchise ale caror raspunsuri vor forma profilul pacientului
§  pe parcursul interviului , asistenta si pacientul devin pe rand , emitator si receptor
§  este bine sa se semnaleze apropierea sfarsirului interviului( am sa va mai pun 2 intrebari  / vom termina in 2 minute.
  3. Concluzia interviului
§  asistenta va trage concluzii la sfarsitul interviului ( va multumesc ca mi-ati raspuns la intrebari / am inteles care sunt problemele dvs / raspunsurile dvs ma vor ajuta sa va planific ingrijirile)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu