duminică, 27 iulie 2014

PERTURBAREA COMUNICARII


Exista mai multe forme de perturbare a comunicarii:blocajul ,bruiajul,filtrarea si distorsiunea.
BLocajul comunicarii:
Consta in intreruperea comunicarii cu posibilitatea reluarii ei.Aceasta intrerupere are mai multe cauze,atat de natura obiectiva cum ar fi aparitia unor zgomote ,interventii unei alte persoane in discutie dar mai ales de natura subiectiva cum ar fi timiditatea sau teama interlocutorului sau considerarea altuia ca fiind inabordabil( in relatia sef-subaltern sau pacient-medic).
Exemple de cauze ale blocajului:
-Schimbarea subiectului dezbatut;
-Impunerea propriei pareri;
-Argumentarea nefondata sau inproprie
-Tacerea rapida la concluzii si solutii;
-Folosirea necorespunzatoare a cunostintelor si metodelor
Comunicarea in timpul procesului de nursing este un proces sensibil dar greselile se pot repara.Se poate intrerupe usor fara voie.Nivelul ei se dezvolta in timp prin practica si evaluare.

BRUIAJUL COMUNICARII
Presupune o intrerupere sau perturbare tranzitorie si temporara a comunicarii cauzat deasemenea de factori obiectivi cum ar fi efectele parazitare in convorbirea telefonica dar si subiectivi,unii mai grosieri si altii mai nuantati.Bruiajul poate fi involuntar dar si voluntar.
FILTRAREA COMUNICARII
Inseamna transmiterea si desigur receptarea numai a unei parti a informatiei.
Filtrarea este intotdeauna voluntara si tine de o serie intreaga de caracteristici psihoindividuale si sociale.Ea are ca efecte degradarea comunicarii.
In cazul comunicarii dintre asistent si pacient,filtarea comunicarii are efecte extrem de negative in ambele sensuri.Din pacate este foarte uzitata si trebuie prevenita sau evitata prin castigarea increderii,prin schimbarea mentalitatiilor,prin constientizarea pacientului.

DISTORSIUNEA COMUNICARII
Consta in degradarea involuntara a mesajului pe traseul transmiterii lui mai ales cand sunt mai multe verigi ale lantului informational.Cauzele distorsiunii sunt involuntare si tin de perceptia si intelegerea eronata.
Perturbarea comunicarii tine de o serie de factori aparuti la nivelul elementelor componente ale lantului comunicarii:
1.La nivelul emitatorului:
-Cauze extrene ce tin de conditiile exterioare ale celui ce emite mesajul,conditii concrete,articulare de timp,spatiu,loc;
-Normele constrangatoare permisive sau respective ale grupului.Se nasc cu intrebari de genul:cum,cat,cand sa comunice care exercita presiune asupra emitatorului,de multe ori este chiar presiunea timpului;
-Cauze interne sunt caracteristicile psihoindividuale ale emitatorului(caracter,patitudini,motivatii) dar si cele de natura psihosociala,relationala.Intr-un fel transmite mesajul un om influent,pozitie sociala solida;altfel un somer cu grija zilei de maine.Asta nu inseamna insa ca cel puternic nu este si el vulnerabil in fata bolii,fapt care creeaza o alta pozitie,aceea de bolnav.

2.La nivelul receptorului:
-Conditiile perturbatoare urmeza cam aceleasi trasee ca si la emitator pt. ca este vorba tot de factorul uman.Cel mai important fenomen care se produce la nivelul receptorului este cel de filtrare.Deobicei retine numai informatia pe care o considera utila,care se potriveste cu starea lui afectiva,motivationala,cu interesele sale.Celalalte informatii raman deoparte.
Starea afectiva de moment este de importanta majora pentru ca are rezonanta in atitudinile sale.O emotie puternica influenteaza mult comunicarea(nu numai ca nu intelegi,dar nici macar nu auzi ce ti se spune).mesajul transmis de emitator este interpretat strict subiectiv de catre receptor ducand la imbogatirea,saracirea sau modificarea continutului transmis.

3. Nivelul relatiei dintre emitator si receptor:

-Influenteaza in cel mai inalt grad comunicarea:prejudecatiile,normele,statutele celor doua persoane implicate in actul comunicarii.
-Transmiterea informatiei este mult ingreunata daca sunt persoane mult diferentiate in toate acelste planuri.De ex.: diferenta intre generatii sau diferenta de pregatire intelectuala.
Intr-o conversatie fiecare partener devine pe rand emitator si receptor de aceea continuturile dar mai ales forma mesajului trebuie adaptata continuu la nevoile actuale ale comunicarii.
La continut trebuie sa se tina seama de incarcatura informationala,de gradul de dificultate a informatiei in raport cu puterea de intelegere a interlocutorului si de terminologia folosita.
De multe ori in lumea medicala se folosesc termeni de stricta specialitate care ridica probleme de accesibilitate catre semnificatia lor de aceea este necesara simplificarea terminologica a mesajului transmis.
Se poate face si o clasificare simplificata a factorilor perturbatori ai comunicarii:
1. Factori personali care tin de structura celor doua persoane implicate:
-emotionali:suparare,anxietate,teama,resentimente
-intelectuali: limbaj,nivel intelectual,nivel de cunostinte
-fiziologici: boala,oboseala,infirmitati
-sociali: diferente de cultura,clasa socio-economica,dialect,etnie,rasa,religie
2. Factori pe mediu care pot creste tensiunea sau disconfortul:
-fizici:zgomot,lipsa intimitatii,de acomodare
-sociali:prezenta sau absenta unor anumite persoane

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu