miercuri, 9 iulie 2014

OBSTRUCŢIA CĂILOR AERIENE - INSUFICIENTA RESPIRATORIE ACUTA

IMPORTANŢA MANAGEMENTULUI CĂILOR AERIENE
• Obstrucţia căilor aeriene este cel mai rapid “ucigaş” al pacientului traumatizat
• Managementul căilor aeriene este întotdeauna primul pas în asistenţa pacientului traumatizat.

FACTORI DE RISC ÎN OBSTRUCŢIA CĂILOR AERIENE
• Alterarea stării de conştienţă:
» Traumatisme cranio-cerebrale
» Efectele alcoolului sau a drogurilor
• Fracturile faciale
• Traumatismele închise ale gâtului
• Arsurile / inhalarea de fum

CAUZE COMUNE DE OBSTRUCŢIE
• Poziţia capului – flexie
• Sânge
• Vomismente
• Corpi străini
• Compresie extrinsecă:
» Hematoame ale gâtului
» Abcese ale gâtului
• Edem al pereţilor căilor aeriene
SEMNELE OBSTRUCŢIEI CĂILOR AERIENE
• Stare de inconştienţă
• Imposibilitate de a vorbi
• Retracţie
» Sternală, costală, subcostală
• Flux prin căile aeriene – scăzut sau inexistent
• Cianoză sau coloraţie gri a tegumentului
• Respiraţie zgomotoasă
• Stridor

PRECAUŢII ÎN MANAGEMENTUL CĂILOR AERIENE
• Dacă se suspectează o leziune de coloană vertebrală cervicală – se va asigura imobilizarea gâtului în timpul manevrelor de deschidere a căilor aeriene

MANEVRE DE DESCHIDERE A CĂILOR AERIENE
• Hiperextensia capului / ridicarea mandibulei
» Nu se va efectua în caz de suspiciune de leziune de coloană vertebrală cervicală
• Subluxaţia mandibulei
• Aspiraţia orofaringelui şi a nazofaringelui
• Îndepărtarea corpilor străini orofaringieni cu pensa Magill
• Întotdeauna se va administra oxigen în paralel cu manevrele de management al căilor aeriene.

ADJUVANŢII SIMPLI AI CĂILOR AERIENE
• Calea orofaringiană
» Nu va fi utilizată la pacienţii conştienţi (poate determina apariţia vărsăturilor)
• Calea nazofaringiană
» Nu va fi utilizată în fracturile medio-faciale

VENTILAŢIA GURĂ LA MASCĂ
• Permite îmbogăţirea aerului insuflat în oxigen
• Cauze estetice
• Scade potenţialul apariţiei infecţiilor

SITUAŢII CARE NECESITĂ UN MANAGEMENT AVANSAT AL CĂILOR AERIENE
• Starea de conştienţă alterată
• Protecţia căilor aeriene împotriva aspiraţiei sângelui sau a conţinutului gastric
• Traumatisme cranio-cerebrale care necesită hiperventilaţie
• Pacienţi care necesită sedare sau anestezie în vederea efectuării tomografiei computerizate sau a unei intervenţii chirurgicale de urgenţă
• Traumatisme majore ale peretelui toracic
• Insuficienţă respiratorie
• Necesitatea unei ventilaţii mecanice prelungite

SUMAR
• Managementul căilor aeriene este întotdeauna prioritatea numărul unu.
• Se va ţine întotdeauna cont de o eventuală leziune de coloană vertebrală cervicală.
• Se va decide dacă pacientul necesită management definitiv al căilor aeriene.

• Pacientul intubat endotraheal va fi reevaluat frecvent.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu