duminică, 25 mai 2014

Zaharul inamicul sanatatii

Există zahăr sănătos? Siropul de arțar, nectarul de agave, zahărul nerafinat sau mierea sunt doar câteva forme de zahăr ce par mai sănătoase decât cel rafinat . Experții susțin însă că orice sursă de zahăr adăugat este nociv pentru organism, indiferent dacă este „100% natural”, „bio” sau „nerafinat”. „În final, toate au efecte similare în cazul obezității. Nu există date care să sugereze că un consum mai mare de calorii din miere este stocat în mod diferit”, explică dr. Jamie Davis, profesor asistent la Universittea din Texas, pentru Huffington Post. De asemenea, orice formă de zahăr conduce la creșterea nivelului glicemiei în sânge, punctează prof. dr. Marion Nestle, de la Universitatea New York. Indiferent de unde provine, zahărul consumat este descompus în organism în două elemente: glucoza și fructoza. Cea dintâi poate servi organismului drept „combustibil”. În exces însă, glucoza poate deveni periculoasă, deoarece crește nivelul insulinei și a zahărului din sânge și poate duce la creșterea în greutate. Celălalt element, fructoza, este descompus în corp de ficat, iar în urma acestui proces rezultă o serie de substanțe dăunătoare sănătății, scriu experții de la Harvard. Una dintre consecințe este creșterea nivelului trigliceridelor care pot fi dăunătoare ficatului și, mai departe, arterelor (când trigliceridele ajung în sânge). Procesul de descompunere a fructozei contribuie și la formarea acidului uric (ce poate conduce la îngroșarea arterelor, deoarece oprește producția de oxid nitric) și a radicalilor liberi (ce pot altera structura celulelor și a genelor). Totodată, un nivel exagerat de fructoza în organism poate provoca rezistență la insulină, care, mai departe, poate conduce la diabet. Unele alternative „sănătoase” la zahărul rafinat sunt extrem de bogate în fructoză. De exemplu, nectarul de agave poate conține chiar și până la 90% fructoză, scriu autorii portalului Authority Nutrition. În schimb, zahărul rafinat conține circa 50% fructoză. De asemenea, deși conține fibre și minerale, zahărul obținut din nucă de cocos are și fructoză în proporție de până la 45%, iar mierea conține circa 80% zaharuri. Chiar dacă și îndulcitorii care par a fi sănătoși au un impact negativ asupra organismului, nu este necesară evitarea completă a zahărului. Experții subliniază însă importanța reducerii cantității consumate zilnic. Organizația Mondială a Sănătății recomanda, până de curând, un consum de maxim 10 lingurițe de zahăr zilnic, însă recent a propus micșorarea acestei cantități la cinci lingurițe, pentru a diminua riscul de dezvoltare a bolilor cardiovasculare, a obezității sau a problemelor dentare. De asemenea, zahărul se găsește în mod natural și în anumite produse, precum fructele și legume. Unele fructe pot conține o cantitate mare de fructoză, precum merele (65% fructoză), punctează dr. Joy Dubost, expertă în nutriție, pentru Your Beauty. Însă aceste alimente conțin și vitamine, antioxidanți sau apă. De asemenea, sunt bogate în fibre, care ajută la evitarea creșterii exagerate a insulinei, prin încetinirea digestiei glucozei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu