marți, 30 iulie 2013

NEVOIA DE A SE RECREA


Definitie
Recrearea este o necesitate a fiintei umane de a se destinde, de a se distra, recurgand, pentru aceasta, la activitati agreabile, in scopul obtinerii unei relaxari fizice si psihice.

I.  Independenta in satisfacerea nevoii DE A SE RECREA

I. 1. 1. Factorii care influenteaza satisfacerea nevoii DE A SE RECREA

I. 1. 1. 1. Factori biologici
§ Varsta – copilul mic si prescolarul isi petrec o mare parte din timp jucandu-se, ceea ce va favoriza dezvoltarea lui fizica si va influenta atat sfera proceselor psihice, cat si personalitatera acestora.
- Scolarul imparte timpul intre invatatura si joc.
- Adolescentul continua jocurile copilariei si pubertatii in forme modificate si face trecerea spre activitatile recreative ale tinerilor si adultilor.
- Maturitatea fizica si psihica permit adultului alegerea si organizarea activitatilor recreative in raport de preferinte, timp liber, posibilitati si anturaj.
- Dinamica psihica mai redusa a varstnicului ii limiteaza alegerea si explica interesul diminuat pentru activitatile sportive dinamice si retragerea spre cele de interior.
- Constitutia si capacitatile fizice – activitatile recreative care impun un efort fizic deosebit trebuie selectate si practicate dupa constitutia si capacitatile fizice ale fiecarui individ.

I.1. 1. 2. Factori psihologici
  • Dezvoltarea psihologica – jocul si celelalte activitati ludice contribuie la formarea principalelor trasaturi ale personalitatii si conduitei copilului, precum si la realizarea controlului emotional.
  • Emotiile – activitatile recreative permit individului exteriorizarea emotiilor si eliberarea tensiunii. Pentru atingerea acestor scopuri, individul opteaza pentru divertismentul care i se pare potrivit.
I. 1. 1. 3. Factori sociologici
§  Cultura – fiecare popor, prin traditiile lui specifice, propune, organizeaza si deruleaza activitati       recreative specifice comunitatii respective.
§  Roluri sociale – persoanele incadrate intr-o munca organizata, care le asigura un timp optim pot sa-si satisfaca aceasta nevoie printr-o recreare cotidiana, periodica si anuala. Pensionarea mareste timpul liber al indivizilor, care pot sa-si organizeze activitatile recreative dupa gustul si posibilitatile lor.
§  Organizarea sociala – asigurarea conditiilor si a accesului la activitati diversificate de petrecere a timpului liber: odihna, distractiile, invatarea si realizarea favorizeaza satisfacerea acestor nevoi. Ele sunt diferite de la tara la tara depinzand de conditiile socio-economice.

I. 1. 2. Manifestari de independenta

§  Destinderea - starea de relaxare, de incetare a unei tensiuni nervoase sau a unei stari de incordare;
§  Satisfactia - sentiment de multumire, de placere
§  Placerea - senzatia sau emotia agreabila, legata de satisfacerea nevoii, de relaxare;
§  Amuzamentul - distractie, divertisment, inveselire;

I. 1. 3. Interventiile asistentei pentru mentinerea independentei nevoii DE A SE RECREA

  • exploreaza gusturile si interesul pacientilor pentru activitati recreative, pentru petrecerea timpului liber;
  • planifica activitati recreative impreuna cu pacientul;
  • asigura conditiile necesare;
  • organizeaza activitati recreative individuale sau in grup, in functie de varsta, posibilitati si locul de desfasurare al acestora:
  • jocuri distractive, formativ-educative, de echilibrare si tonificare
  • auditii muzicale
  • vizionari de filme
  • intalniri de personalitati artistice
  • faciliteaza accesul la biblioteci, sali de lectura sau procura carti, reviste
  • antreneaza si stimuleaza pacientii in aceste activitati
I.                   Tehnici de evaluare si satisfacere a nevoii de a se recrea
Nesatisfacerea nevoii de a se recrea se manifesta printr-o stare de dependenta:
§  Neplacerea de a efectua activitati recreative
§  Dificultatea sau incapacitatea de a indeplini activitati recreative
§  Refuz de a indeplini activitati recreative

II. 1.  SURSE DE DIFICULTATE

II. 1. 1. SURSE DE ORDIN FIZIC
§  Lezarea integritatii fizice, handicapuri, constrangeri fizice (pansamente, aparate gipsate)
§  Diminuarea capacitatii functionale a organelor de simt
§  Dezechilibre: durere

II. 1. 2. SURSE DE ORDIN psihologic
§  tulburari de gandire, de memorie
§  afectarea starii de constienta
§  anxietate
§  stres
§  neadaptarea la rolul de bolnav si la boala
§  situatie de criza

II. 1. 3. SURSE DE ORDIN social
§  singuratatea, retragerea, pensionarea
§  munca invechita, de rutina
§  conflicte si esecuri in indeplinirea rolurilor sociale
§  lipsa de cunoastinte despre sine si despre cei din jur
  
II. 2. NEPLACEREA DE A EFECTUA ACTIVITATI RECREATIVE

Neplacerea de a efectua activitati recreative se defineste ca fiind o impresie dezagreabila si penibila care conduce la inactivitate, plictiseala si tristete.

I. 2. 1. Manifestari de dependenta
§  Inactivitatea - lipsa de interes fata de activitatile curente ale vietii. Persoana este pasiva, dezinteresata fata de aceea ce se petrece in jur, nu participa la activitati
§  Plictiseala - impresia de vid, de tristete, lipsa de interes pentru activitati sau evenimente curente ale vietii
§  Tristetea - starea afectiva manifestata prin indispozitie si insatisfactie, care impiedica individul sa se inveseleasca

II. 2. 2. INTERVENTIILE ASISTENTEI

§  Pacientul sa prezinte stare de buna dispozitie
- asistenta medicala exploreaza ce activitati recreative ii produc placere pacientului;
- analizeaza si stabileste daca acestea sunt in concordanta cu starea sa psihica si fizica;
- planifica activitati recreative impreuna cu pacientul;
- organizeaza activitati recreative specifice pentru copii, adulti, varstnici;
- antreneaza bolnavul in activitati si-l ajuta;
- asigura mediul corespunzator;
- amenajeaza camere de recreere: pentru auditii muzicale, vizionari de filme, TV;
- are in vedere ca activitatile sa nu-l suprasolicite, sa nu-l oboseasca, ci sa-i creeze stare de buna dispozitie;
- noteaza reactiile si manifestarile pacientului cu referire directa la:- starea de plictiseala si tristete

§  Pacientul sa-si recapete increderea in fortele proprii
- determina pacientul sa-si exprime emotiile si sentimentele;
- castiga increderea bolnavului si-l ajuta sa depaseasca momentele dificile;
- administreaza si supravegheaza efectele tratamentului indicat de medic: - antidepresive, tranchilizante

§  Pacientul sa beneficieze de somn odihnitor
- invata pacientul tehnici de relaxare
- il ajuta sa le execute si observa modul cum le realizeaza;

§  Pacientul sa-si amelioreze conditiile fizice
- va fi consecventa in planificarea si organizarea activitatilor; 

 II. 3. DIFICULATATEA SAU INCAPACITATEA DE A INDEPLINI ACTIVITATI RECREATIVE

II. 3. 1. MANIFESTARI DE DEPENDENTA
§ Dificultate de a se concentra in timpul unei activitati recreative
§ Incapacitate de a indeplini o activitate avantajoasa

D. NEVOIA DE A INVATA(inclusiv referitoare la pastrarea starii de sanatate)

I.     Asigurarea nevoii.

Definitie
A invata este acea necesitate a fiintei umane de a acumula cunoastinte, atitudini si deprinderi pentru modificarea comportamentelor sale sau adoptarea de noi comportamente, in scopul mentinerii sau redobandirii sanatatii.

I.  Independenta in satisfacerea nevoii DE A INVATA

I. 1. 1. Factorii care influenteaza satisfacerea nevoii DE A INVATA

I. 1. 1. 1. Factori biologici
  • Varsta – adultul - invata si se perfectioneaza pentru a utiliza toate mijloacele necesare mentinerii                    sanatatii;
o   copilul – in timpul cresterii si dezvoltarii sale invata cu usurinta metodele si mijloacele de a-si mentine sanatatea daca este instruit, supravegheat si controlat;
o   varstnicul – acumuleaza mai greu noi cunostinte dar are capacitatea de a le utiliza si adapta pe cele invatate anterior;
  • Capacitati fizice – fiintele umane, potrivit conditiilor lor fizice (integritatea fizica somatica si a organelor de simt, facultatile intelectuale) fac posibila dobandirea de cunoastinte, atitudini, deprinderi pentru mentinerea sanatatii
I. 1. 1. 2. Factori psihologici
  • Motivarea – totalitatea factorilor dinamizatori si directionali care il dinamizeaza pe om, il incita la actiune, ii jaloneaza directia acesteia. Printre factorii motivationali de dinamizare sunt: trebuintele si nazuintele. Invatarea, ca activitate umana raspunde unor trebuinte sau interese ale persoanei, deci se supune legii motivatiei si este indreptata spre un scop, adica se supune legii finalitatii: finalitatea practica in medicina, finalitatea practica rezida in pastrarea sanatatii sau in vindecare.
  • Emotiile – emotiile si sentimentele legate de anxietate pot accelera procesele de cunoastere (pacientul devenind constient asupra propriei responsabilitati ce o are asupra sanatatii sale).

I. 1. 1. 3. Factori sociologici
§ Mediul ambiant – un mediu ambiant adecvat, cu luminozitate si temperatura normale, atmosfera de calm si liniste, creeaza ambianta propice pentru insusirea de cunoastinte.

I. 1. 2. Manifestari de independenta

§  Dorinta si interesul de independenta
- Invatarea – activitate pentru insusirea de cunoastinte si dobandirea de noi deprinderi in toate sectoarele vietii psihice (cunoastere, vointa, emotivitate). Produsul final al invataturii poate fi: un concept teoretic, o atitudine, o deprindere motorie sau poate fi multidimensional.
- Deprinderea – componenta automatizata a activitatii. Pentru mentinerea independentei in satisfacerea nevoii de a invata sa-si pastreze sanatatea, pacientii sunt constienti de necesitatea formarii de atitudini si deprinderi corecte, necesare obtinerii unei stari de bine.

§ Acumularea de cunoastinte
- Cunoastinte (informatii) – reflectarea in constiinta a realitatii obiective. Dorinta, interesul in acumularea cunoastintelor.

§  Modificarea comportamentului fata de sanatate
- Educatia - ansamblul de actiuni de transmitere a cunoastintelor, de formare a deprinderilor si comportamentului. Educatia pentru sanatate are rolul de a oferi pacientului modalitati concrete, specifice de mentinere sau redobandire a sanatatii (rolul de educator al asistentei medicale);

I. 1. 3. Interventiile asistentei pentru mentinerea independentei nevoii DE A INVATA
o Asistenta medicala exploreaza nevoile de cunoastere ale pacientului;
o Elaboreaza obiective de studiu cu pacientul;
o Informeaza cu privire la mijloacele si resursele pe care le poate asigura: brosuri, carti, pliante, reviste, diapozitive etc;
o Sustinerea motivarea pacientului fata de cunoastintele care urmeaza sa le dobandeasca;
o Organizeaza activitati de educatie pentru sanatate: convorbiri, cursuri, conferinte, filme, demonstratii practice;
o Prezinta materiale cu subiecte interesante, atractive, cu mijloace si procedee adecvate nivelullui de cultura si gradul de intelegere a pacientilor;

            II.   Tehnici de evaluare si satisfacere a nevoii de a invata

Daca nevoia de a invata nu este satisfacuta poate surveni o problema de dependenta:
§  Ignoranta fata de dobandirea de noi cunoastinte, atitudini, deprinderi
§  Dificultatea de a invata
§  Cunoastinte insuficiente

II. 1.  SURSE DE DIFICULTATE

II. 1. 1. SURSE DE ORDIN FIZIC
  • Lezarea integritatii fizice - deficitele senzoriale, in special, auditive si vizuale, tulburarile de vorbire (dislalie, afazie), diminuarea sau abolirea simtului senzorial vocal.
·         Durerea – in functie de intensitatea ei determina manifestari fizice si psihice.

II. 1. 2. SURSE DE ORDIN psihic

·         Afectarea starii de constienta: obnubilare, delir, coma
·         Dezvoltare intelectuala: un interes redus limiteaza acumularea de cunoastinte.
·         Tulburari de gandire si memorie:
·         Gandirea – proces psihic, ce reflecta nemijlocit – dar abstractizat si generalizat – obiectele, fenomenele, relatiile dintre ele.
·         Memoria – capacitatea de asimilare, fixare si reproducere a experientei cognitive acumulate.
·         Anxietatea – sentimentul de disconfort si de tensiune pe care le simte omul in fata problemelor vietii
·         Stresul – dezechilibrul intre experienta la care individul trebuie sa faca fata si capacitatea sa de a realiza acest lucru, cu repercursiuni asupra starii de sanatate.
·         Situatia de criza – este determinata de situatii majore din viata:
§  pierderea unei persoane dragi
§  modificarea importanta a schemei corporale
§  modificarea modului de viata

II. 1. 3. SURSE DE ORDIN social

  • Mediul necunoscut
  • Lipsa interesului de a invata legata de educatie si cultura
  • Educatia – ansamblul actiunilor de transmitere a cunostintelor, formare a deprinderilor si comportamentelor.
  • Cultura – totalitatea valorilor materiale si spirituale create de omenire in procesul practicii social-istorice
  • Lipsa cunostintelor – absenta cunostintelor sau un nivel scazut de cunoastinte despre regulile generale de igiena fizica si mentala, despre sanatate si mentinerea.
  • Insuficienta cunoastere de sine – conduce la comportamente si fenomene negative, care depasesc posibilitatile de adaptare ale individului.
  • Insuficienta cunoastere a mediului inconjurator
II. 2. IGNORANTA

II. 2. 1. Manifestari de dependenta

  • Cunostinte insuficiente - bolnavul nu are cunostinte referitoare la:
- Boala
- Prevenirea imbolnavirilor
- Importanta respectarii tratamentului
- Prevenirea complicatiilor
- Perioada de convalescenta
- Reintegrarea socio-profesionala

  • Nu intelege necesitatea de a invata si nu este receptiv - datorita tulburarilor de gandire
- Ritmul gandirii poate fi accelerat – fuga de idei: ideile se succed cu repeziciune, incat nu pot fi ordonate intr-o insusire rationala.
                                           incetinit: scaderea puterii de judecata, imposibilitatea de a gandi
- Inoperanta gandirii: priveste legatura logica dintre notiuni si idei (amestec de cuvinte fara legatura)
- Tulburari de memorie: amnezie de fixare si/sau de evocare
- Anxietate
- Stres

  • Nesiguranta si frica de necunoscut - datorita unor evenimente neprevazute, bolnavul trebuie sa faca fata unor necesitati de schimbare a stilului de viata si a obiceiurilor pentru redobandirea sanatatii. El ignora masurile ce pot fi luate pentru redobandirea independentei.

  • Neobisnuinta in abordarea anumitor actiuni pentru redobandirea sanatatii
- bolnavul nu acorda importanta cuvenita bolii
- nu respecta sfaturile medicale in tratarea sau prevenirea imbolnavirilor

§  Lipsa de informatii
- bolnavul nu are acces la informatii, dar nici nu este interesat de procurarea lor

§  Lipsa interesului de a invata
- este refractar la orice actiune sau cunostinte necesare mentinerii sau redobandirii sanatatii

§  Dificultate in invatarea masurilor preventive si curative
- tulburari de gandire:
- intelect limitat, incapacitatea de asimilare, fixare si reproducere a cunostintelor

II. 2. 2. Interventiile asistentei
§  Pacientul sa acumuleze noi cunostinte
- exploreaza nivelul de cunostinte al bolnavului privind boala, modul de manifestare, masurile   preventive si curative, modul de participare la interventii si la procesul de recuperare;
- identifica manifestarile de dependenta, sursele lor de dificultate, interactiunile lor cu alte nevoi;
- stimuleaza dorinta de cunostere;
- motiveaza importanta acumularii de noi cunostinte;
- constientizeaza bolnavul asupra propriei responsabilitati privind sanatatea;
- organizeaza activitati educative, folosind metodele de invatamant cunoscute;
- expunerea, conversatia, demonstratia respectand principiile pedagogice;
- verifica daca bolnavul a inteles corect mesajul transmis si daca si-a insusit noile cunostinte;

§  Pacientul sa dobandeasca atitudini, obiceiuri si deprinderi noi
- identifica obiceiurile si deprinderile gresite ale bolnavului;
- corecteaza deprinderile daunatoare sanatatii
- tine lectii: de formare a deprinderilor igienice, de alimentatie rationala, mod de viata echilibrat, de administrare a diferitelor tratamente;
- efectueaza demonstratii practice;
- intocmeste programe de recuperare si reeducare a bolnavilor cu deficiente senzoriale si motorii;
- va incuraja si ajuta la dobandirea noilor deprinderi

II. 3. DIFICULTATEA DE A INVATA

II. 2. 1. Manifestari de dependenta
§  Anxietate
§  Limite cognitive
§  Limite senzoriale
§  Lipsa de motivatie
§  Lipsa de pregatire psihica

II.                4. CUNOSTINTE INSUFICIENTE

II. 2. 1. Manifestari de dependenta
§  Apartenenta la o cultura diferita
§  Inaccesibilitatea la informatie

III. Culegerea datelor in vederea evaluarii si satisfacerii unei nevoii corespunzatoare.

III. 1. CULEGEREA DATELOR (prezentarea de caz)

III. 1. 1. Interviul:
:
III. 1. 1. 1. Pregatirea interviului - se anunta pacientul

III. 1. 1. 2. Inceperea interviului
- asistenta se prezinta: nume, functia
- se explica scopul interviului
- se cere acordul pacientului
- pacientul va fi asigurat de confidentialitatea interviului

            III. 1. 1. 3. Desfasurarea propriu-zisa a interviului:
A . Informatii( date) generale:
            • nume, prenume
            • sex
            • stare civila
            • ocupatie
            • religie
            • surse de sustinere
B. Antecedente medicale personale
• bolile copilariei, vaccinari
            • traumatisme                                    
            • interventii chirurgicale
            • alergii medicamentoase
            • utilizarea tratamentelor empirice
            • factori de risc: - fumat: - de cand?
                                                          - cat ?
                                                      - alti membrii ai familiei fumeaza ?
- sedentarism:            - efectuati o munca sedentara?
                                                                    - mergeti pe jos la servici?
                                                           - practicati vreun sport?
                                                           - stati timp indelungat in picioare
                                   - conditiide mediu: - lucrati sau locuiti in mediu poluant?
                     - stres, anxietate
                                   - alimentatia: -obiceiuri alimentare
C.  Antecedente familiale:
• boli cronice
• afectiuni psihice ale membrilor familiei

D. Probleme de sanatate actuala (motivul internarii: aparitia simptomelor, istoricul bolii):


Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu