marți, 30 iulie 2013

NEVOIA DE A INVATA(inclusiv referitoare la pastrarea starii de sanatate)


I.     Asigurarea nevoii.

Definitie
A invata este acea necesitate a fiintei umane de a acumula cunoastinte, atitudini si deprinderi pentru modificarea comportamentelor sale sau adoptarea de noi comportamente, in scopul mentinerii sau redobandirii sanatatii.

I.  Independenta in satisfacerea nevoii DE A INVATA

I. 1. 1. Factorii care influenteaza satisfacerea nevoii DE A INVATA

I. 1. 1. 1. Factori biologici
  • Varsta – adultul - invata si se perfectioneaza pentru a utiliza toate mijloacele necesare mentinerii                    sanatatii;
o   copilul – in timpul cresterii si dezvoltarii sale invata cu usurinta metodele si mijloacele de a-si mentine sanatatea daca este instruit, supravegheat si controlat;
o   varstnicul – acumuleaza mai greu noi cunostinte dar are capacitatea de a le utiliza si adapta pe cele invatate anterior;
  • Capacitati fizice – fiintele umane, potrivit conditiilor lor fizice (integritatea fizica somatica si a organelor de simt, facultatile intelectuale) fac posibila dobandirea de cunoastinte, atitudini, deprinderi pentru mentinerea sanatatii
I. 1. 1. 2. Factori psihologici
  • Motivarea – totalitatea factorilor dinamizatori si directionali care il dinamizeaza pe om, il incita la actiune, ii jaloneaza directia acesteia. Printre factorii motivationali de dinamizare sunt: trebuintele si nazuintele. Invatarea, ca activitate umana raspunde unor trebuinte sau interese ale persoanei, deci se supune legii motivatiei si este indreptata spre un scop, adica se supune legii finalitatii: finalitatea practica in medicina, finalitatea practica rezida in pastrarea sanatatii sau in vindecare.
  • Emotiile – emotiile si sentimentele legate de anxietate pot accelera procesele de cunoastere (pacientul devenind constient asupra propriei responsabilitati ce o are asupra sanatatii sale).
I. 1. 1. 3. Factori sociologici
§ Mediul ambiant – un mediu ambiant adecvat, cu luminozitate si temperatura normale, atmosfera de calm si liniste, creeaza ambianta propice pentru insusirea de cunoastinte.

I. 1. 2. Manifestari de independenta

§  Dorinta si interesul de independenta
- Invatarea – activitate pentru insusirea de cunoastinte si dobandirea de noi deprinderi in toate sectoarele vietii psihice (cunoastere, vointa, emotivitate). Produsul final al invataturii poate fi: un concept teoretic, o atitudine, o deprindere motorie sau poate fi multidimensional.
- Deprinderea – componenta automatizata a activitatii. Pentru mentinerea independentei in satisfacerea nevoii de a invata sa-si pastreze sanatatea, pacientii sunt constienti de necesitatea formarii de atitudini si deprinderi corecte, necesare obtinerii unei stari de bine.

§ Acumularea de cunoastinte
- Cunoastinte (informatii) – reflectarea in constiinta a realitatii obiective. Dorinta, interesul in acumularea cunoastintelor.

§  Modificarea comportamentului fata de sanatate
- Educatia - ansamblul de actiuni de transmitere a cunoastintelor, de formare a deprinderilor si comportamentului. Educatia pentru sanatate are rolul de a oferi pacientului modalitati concrete, specifice de mentinere sau redobandire a sanatatii (rolul de educator al asistentei medicale);

I. 1. 3. Interventiile asistentei pentru mentinerea independentei nevoii DE A INVATA
o Asistenta medicala exploreaza nevoile de cunoastere ale pacientului;
o Elaboreaza obiective de studiu cu pacientul;
o Informeaza cu privire la mijloacele si resursele pe care le poate asigura: brosuri, carti, pliante, reviste, diapozitive etc;
o Sustinerea motivarea pacientului fata de cunoastintele care urmeaza sa le dobandeasca;
o Organizeaza activitati de educatie pentru sanatate: convorbiri, cursuri, conferinte, filme, demonstratii practice;
o Prezinta materiale cu subiecte interesante, atractive, cu mijloace si procedee adecvate nivelullui de cultura si gradul de intelegere a pacientilor;

II.   Tehnici de evaluare si satisfacere a nevoii de a invata

Daca nevoia de a invata nu este satisfacuta poate surveni o problema de dependenta:
§  Ignoranta fata de dobandirea de noi cunoastinte, atitudini, deprinderi
§  Dificultatea de a invata
§  Cunoastinte insuficiente

II. 1.  SURSE DE DIFICULTATE

II. 1. 1. SURSE DE ORDIN FIZIC
  • Lezarea integritatii fizice - deficitele senzoriale, in special, auditive si vizuale, tulburarile de vorbire (dislalie, afazie), diminuarea sau abolirea simtului senzorial vocal.
·         Durerea – in functie de intensitatea ei determina manifestari fizice si psihice.

II. 1. 2. SURSE DE ORDIN psihic

·         Afectarea starii de constienta: obnubilare, delir, coma
·         Dezvoltare intelectuala: un interes redus limiteaza acumularea de cunoastinte.
·         Tulburari de gandire si memorie:
·         Gandirea – proces psihic, ce reflecta nemijlocit – dar abstractizat si generalizat – obiectele, fenomenele, relatiile dintre ele.
·         Memoria – capacitatea de asimilare, fixare si reproducere a experientei cognitive acumulate.
·         Anxietatea – sentimentul de disconfort si de tensiune pe care le simte omul in fata problemelor vietii
·         Stresul – dezechilibrul intre experienta la care individul trebuie sa faca fata si capacitatea sa de a realiza acest lucru, cu repercursiuni asupra starii de sanatate.
·         Situatia de criza – este determinata de situatii majore din viata:
§  pierderea unei persoane dragi
§  modificarea importanta a schemei corporale
§  modificarea modului de viata

II. 1. 3. SURSE DE ORDIN social

  • Mediul necunoscut
  • Lipsa interesului de a invata legata de educatie si cultura
  • Educatia – ansamblul actiunilor de transmitere a cunostintelor, formare a deprinderilor si comportamentelor.
  • Cultura – totalitatea valorilor materiale si spirituale create de omenire in procesul practicii social-istorice
  • Lipsa cunostintelor – absenta cunostintelor sau un nivel scazut de cunoastinte despre regulile generale de igiena fizica si mentala, despre sanatate si mentinerea.
  • Insuficienta cunoastere de sine – conduce la comportamente si fenomene negative, care depasesc posibilitatile de adaptare ale individului.
  • Insuficienta cunoastere a mediului inconjurator
II. 2. IGNORANTA

II. 2. 1. Manifestari de dependenta

  • Cunostinte insuficiente - bolnavul nu are cunostinte referitoare la:
- Boala
- Prevenirea imbolnavirilor
- Importanta respectarii tratamentului
- Prevenirea complicatiilor
- Perioada de convalescenta
- Reintegrarea socio-profesionala

  • Nu intelege necesitatea de a invata si nu este receptiv - datorita tulburarilor de gandire
- Ritmul gandirii poate fi accelerat – fuga de idei: ideile se succed cu repeziciune, incat nu pot fi ordonate intr-o insusire rationala.
                                           incetinit: scaderea puterii de judecata, imposibilitatea de a gandi
- Inoperanta gandirii: priveste legatura logica dintre notiuni si idei (amestec de cuvinte fara legatura)
- Tulburari de memorie: amnezie de fixare si/sau de evocare
- Anxietate
- Stres

  • Nesiguranta si frica de necunoscut - datorita unor evenimente neprevazute, bolnavul trebuie sa faca fata unor necesitati de schimbare a stilului de viata si a obiceiurilor pentru redobandirea sanatatii. El ignora masurile ce pot fi luate pentru redobandirea independentei.
  • Neobisnuinta in abordarea anumitor actiuni pentru redobandirea sanatatii
- bolnavul nu acorda importanta cuvenita bolii
- nu respecta sfaturile medicale in tratarea sau prevenirea imbolnavirilor

§  Lipsa de informatii
- bolnavul nu are acces la informatii, dar nici nu este interesat de procurarea lor

§  Lipsa interesului de a invata
- este refractar la orice actiune sau cunostinte necesare mentinerii sau redobandirii sanatatii

§  Dificultate in invatarea masurilor preventive si curative
- tulburari de gandire:
- intelect limitat, incapacitatea de asimilare, fixare si reproducere a cunostintelor

II. 2. 2. Interventiile asistentei
§  Pacientul sa acumuleze noi cunostinte
- exploreaza nivelul de cunostinte al bolnavului privind boala, modul de manifestare, masurile   preventive si curative, modul de participare la interventii si la procesul de recuperare;
- identifica manifestarile de dependenta, sursele lor de dificultate, interactiunile lor cu alte nevoi;
- stimuleaza dorinta de cunostere;
- motiveaza importanta acumularii de noi cunostinte;
- constientizeaza bolnavul asupra propriei responsabilitati privind sanatatea;
- organizeaza activitati educative, folosind metodele de invatamant cunoscute;
- expunerea, conversatia, demonstratia respectand principiile pedagogice;
- verifica daca bolnavul a inteles corect mesajul transmis si daca si-a insusit noile cunostinte;

§  Pacientul sa dobandeasca atitudini, obiceiuri si deprinderi noi
- identifica obiceiurile si deprinderile gresite ale bolnavului;
- corecteaza deprinderile daunatoare sanatatii
- tine lectii: de formare a deprinderilor igienice, de alimentatie rationala, mod de viata echilibrat, de administrare a diferitelor tratamente;
- efectueaza demonstratii practice;
- intocmeste programe de recuperare si reeducare a bolnavilor cu deficiente senzoriale si motorii;
- va incuraja si ajuta la dobandirea noilor deprinderi

II. 3. DIFICULTATEA DE A INVATA

II. 2. 1. Manifestari de dependenta
§  Anxietate
§  Limite cognitive
§  Limite senzoriale
§  Lipsa de motivatie
§  Lipsa de pregatire psihica

I.                   4. CUNOSTINTE INSUFICIENTE

II. 2. 1. Manifestari de dependenta
§  Apartenenta la o cultura diferita
§  Inaccesibilitatea la informatie

III. Culegerea datelor in vederea evaluarii si satisfacerii unei nevoii corespunzatoare.

III. 1. CULEGEREA DATELOR (prezentarea de caz)

III. 1. 1. Interviul:
:
III. 1. 1. 1. Pregatirea interviului - se anunta pacientul

III. 1. 1. 2. Inceperea interviului
- asistenta se prezinta: nume, functia
- se explica scopul interviului
- se cere acordul pacientului
- pacientul va fi asigurat de confidentialitatea interviului

            III. 1. 1. 3. Desfasurarea propriu-zisa a interviului:
A . Informatii( date) generale:
            • nume, prenume
            • sex
            • stare civila
            • ocupatie
            • religie
            • surse de sustinere
B. Antecedente medicale personale
• bolile copilariei, vaccinari
            • traumatisme                                    
            • interventii chirurgicale
            • alergii medicamentoase
            • utilizarea tratamentelor empirice
            • factori de risc: - fumat: - de cand?
                                                          - cat ?
                                                      - alti membrii ai familiei fumeaza ?
- sedentarism:            - efectuati o munca sedentara?
                                                                    - mergeti pe jos la servici?
                                                           - practicati vreun sport?
                                                           - stati timp indelungat in picioare
                                   - conditiide mediu: - lucrati sau locuiti in mediu poluant?
                     - stres, anxietate
                                   - alimentatia: -obiceiuri alimentare
C.  Antecedente familiale:
• boli cronice
• afectiuni psihice ale membrilor familiei


D. Probleme de sanatate actuala (motivul internarii: aparitia simptomelor, istoricul bolii):

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu