marți, 30 iulie 2013

NEVOIA DE A FI PREOCUPAT IN VEDEREA REALIZARII


Definitie
A te preocupa in scopul de a te realiza este o necesitate a oricarui individ de a infaptui activitati care-i permit satisfacerea nevoilor sau sa fie util celorlalti.
Actiunile pe care le infaptuieste ii permit sa-si dezvolte simtul creator si sa-si foloseasca potentialul la maxim.

I.  Independenta in satisfacerea nevoii DE A FI PREOCUPAT IN VEDEREA REALIZARII

I. 1. 1. Factorii care influenteaza satisfacerea nevoii

I. 1. 1. 1. Factori biologici
a.       Varsta si cresterea – activitatea dominanta a copilului este jocul. Acesta permite copilului sa se dezvolte, sa cunoasca mai adanc lumea inconjuratoare si sa se integreze in societate. Prin joc el reuseste sa cunoasca. Jocul influenteaza toate aspectele dezvoltarii copilului, perceptie, memorie, imaginatie, gandire, sentimente, interese, vointa. Se practica jocuri colective, jocuri in care apar conducatori si condusi si le da posibilitatea sa se afirme.
b) Preadolescenta - este varsta la care un pas insemnat este in relatiile lui cu societatea. Activitatea dominanta este invatatura, dar el participa si la jocuri. Sunt preferate jocurile de echipa, de intrecere, care cer inventivitate, darzenie, daruire. Specifica varstei este imaginatia creatoare ca forma de afirmare a personalitatii proprii. Constiinta de sine se afirma puternic, incepe sa cunoasca, observand pe altii si comparandu-se cu ei. Este mai critic fata de altii decat fata de sine.
c) Adolescentul – experienta, nivelul intelectual si experienta sociala permit o mai mare independenta in atingerea si conducerea unor activitati, dar si responsabilitati pentru faptele lor. Adolescenta este varsta formarii unui ideal in viata, a proiectarii personalitatii lui in viitor si este capabil sa lupte pentru realizarea acestora. Se autoapreciaza mai corect, incep sa suporte criticile, sa tina cont de punctul de vedere al altor
d) Adultul - care joaca mai multe roluri in societate este pus in valoare pe masura alegerii acestora si a satisfactiei pe care aceste roluri le dau aspiratiilor lui. Interesul si pasiunea fata de munca, atingerea scopului propus, reprezinta un puternic factor de bucurie
e)Persoanele in varsta - pot de asemenea, sa-si puna in valoare prin activitatile pe care le infaptuiesc conform gusturilor si posibilitatilor fizice, folosind experienta acumulata. Este unul din cei mai importanti factori ai longevitatii.
f) Constitutie si capacitatile fizice – Indivizii trebuie sa-si aleaga activitatile care sa le permita sa se realizeze in concordanta cu constitutia si capacitatile fizice. Incredintarea unor mari raspunderi sau activitati ce solicita eforturi deosebite unor persoane nepotrivite pentru astfel de sarcini ii coplesesc si este cauza majora a oboselii fizice si nervoase.

I. 1. 1. 2. Factori psihologici
a)      Emotiile – apar in cadrul activitatilor pe care le desfasoara individul si presupun evaluarea, acordarea de semnificatie valorica activitatilor desfasurate. Bucuria, entuziasmul, speranta, placerea si bunastarea influenteaza satisfacerea acestor nevoi.

I. 1. 1. 3. Factori sociologici
a)      Cultura – in functie de cultura, indivizii isi aleg o profesie care sa le permita afirmarea prin folosirea cunoastintelor acumulate.
b)      Rolurile sociale – individul are libertatea alegerii studiilor si a muncii sale, se poate realiza deplin in functie de normele sociale. De asemenea, individul se realizeaza in functie de rolurile pe care le joaca in societate pe masura pregatirii sale, a vointei si a dorintei de a-si asigura mentinerea acestor roluri.

I. 1. 2. Manifestari de independenta

I. 1. 2. 1. Integritatea fizica si psihica
§  Activitatea optima a functiilor fiziologice, in raport cu constitutia individului. Dezvoltarea armonioasa, integritatea fizica si psihica permit optarea pentru orice gen de activitate si indeplinirea rolurilor sociale.

I. 1. 2. 2. Manifestari de bucurie si fericire
§  Activitatea pozitiva (starile de satisfactie, multumire, bucurie, entuziasm, dragoste, caritate) este de obicei creatoare, sursa sanatatii organice si psihice, deoarece se asociaza cu cresterea energiei vitale, cu crearea unei atmosfere de destindere.

I. 1. 2. 3. Autocritica
§  Tendinta de a lua hotarari pe baza chibzuintei proprii, ca o forma de exprimare a independentei vointei, se conjuga cu adoptarea unei atitudini critice fata de ideile si actiunile proprii si cu receptivitatea fata de opiniile celor din jur.

I. 1. 2. 4. Luarea de decizii
§  Rapiditatea cu care persoana delibereaza intr-o situatie complexa si urgenta si adopta hotararea cea mai potrivita.

I. 1. 2. 5. Stima de sine
§  Aprecierea obiectiva a capacitatilor, trasaturilor caracteriale predominantae prin comparatie cu altii; trasatura a cunoasterii de sine este demnitatea; demnitatea inseamna constiinta propriei valori in conditiile respectului, fata de altii a neacceptarii injosirii si a puterii de a adopta decizii.

I. 1. 2. 6. Imaginea de sine
§  Sa-i placa infatisarea sa, aspectul pe care il are si sa fie sanatos

I. 1. 2. 7. Comportamentul (legat de stadiul de dezvoltare)
§  Copilul – multumire fata de un succes scolar
- aprecierile pe care le face invatatorul – profesorul, parintii, colegii, asupra muncii lui ii provoaca emotii puternice de bucurie si satisfactie si-i stimuleaza vointa de a se afirma.
        - activitati sportive:
a.       inventivitate, darzenie, daruire, pentru reusita echipei
                        Activitate pe plan social, familial:
b.      isi da seama ca munca depusa este importanta, o indeplineste cu seriozitate, raspundere
§  Adulti si persoane in varsta
Dragoste fata de munca - interesul fata de munca, daruirea influenteaza calitatea muncii si capacitatea de a muncii
         Aprecierea muncii - munca trebuie sa corespunda nivelului de pricepere si pregatire, sa fie in echilibru cu capacitatea individului. Bucuria rodului muncii, aprecierea colectivului si conditiile de lucru corespunzatoare: respectarea tuturor normelor igienice, aparatura corespunzatoare, colectiv in care predomina relatiile de ajutor, respect reciproc, sunt factori care stimuleaza activitatea.
I. 1. 2. 8. Ambitia - dorinta arzatoare de a realiza cat mai mult in activitatea depusa

I. 1. 2. 9. Motivatia - totalitatea motivelor care-l determina sa efectueze activitati prin care sa se realizeze

I. 1. 2. 10. Roluri sociale - stapanirea, punerea in valoare a acestor roluri, prin actiuni care sa determine satisfactia realizarii, a bunastarii (rolul in familie, la locul de munca, in societate)
I. 1. 2. 11. Folosirea timpului liber - apartenenta la o grupare sociala (culturala, sportiva, politica etc.) dau posibilitatea de a folosi propriile credinte si valori in preocupari placute si utile

I. 1. 3. Interventiile asistentei pentru mentinerea independentei nevoii DE A FI PREOCUPAT IN VEDEREA REALIZARII

§  se informeaza asupra dorintelor si posibilitatilor intelectuale si fizice ale persoanei;
§  il ajuta sa-si faca un plan zilnic;
§  orienteaza persoana spre acele activitati corespunzatoare capacitatii sale si care-i permit sa se realizeze;
§  incurajeaza orice activitate care intereseaza
§  il stimuleaza si sustine pentru a obtine performanta dorita

II.   Tehnici de evaluare si satisfacere a nevoii de a fi preocupat in vederea realizarii

Cand aceasta nevoie nu este satisfacuta, pot surveni:
1.      Devalorizarea
2.      Neputinta
3.      Dificultate de a se realiza
4.      Dificultate de a-si asuma roluri sociale

II. 1.  SURSE DE DIFICULTATE

II. 1. 1. SURSE DE ORDIN FIZIC
§  Diminuarea unei functii, handicap, lipsa de control a sfincterelor, neajuns fizic, obstacol pentru miscari, durere

II. 1. 2. SURSE DE ORDIN psihic
§  tulburari de gandire, anxietate, stres, pierderea imaginii de sine, pierdere – separare, situatia de criza

II. 1. 3. SURSE DE ORDIN social
  • esec profesional, conflict profesional, conditie sociala, legi si reglementari in dezacord cu valorile individului, lipsa de cunoastinte: insuficienta cunoastere de sine, a altora, a mediului
II. 2. DEVALORIZAREA

I. 2. 1. Manifestari de dependenta

  • Sentiment de inferioritate si de pierdere a imaginii de sine - pacientul nu poate accepta noua stare in care se gaseste, modul cum arata, infatisarea sa
  • Dificultatea in a participa la activitati obisnuite sau noi - starea de dependenta in care se afla nu-i permite participarea la activitati
  • Descurajare, depresie - stare sufleteasca de tristete asociata cu nemultumire
  • Sentimente de izolare, de inutilitate, de respingere - indepartarea din colectiv, nefolosirea in diverse activitati
  • Incapacitatea de a trece peste dificultati - nu poate depasi anumite momente critice, care i-au diminuat increderea in sine
  • Somnolenta, pasivitate - senzatie de somn, indiferenta la ce se intampla in jurul sau
  • Agresivitate - comportament provocator pus mereu pe cearta
  • Diminuarea motivatiei, interesului, concentrarii - pacientul nu considera necesar sa efectueze activitati, este dezinteresat, neatent
  • Incapacitatea de a face ceea ce prefera sa faca - starea de dependenta fizica, psihica sau sociala nu-i permite pacientului efectuarea activitatilor preferate
  • Disperare - Starea de deznadejde, dezolare suferinta deosebita
  • Obsedare de problemele sale - pacientul este preocupat in permanenta de problemele sale, care au prioritate fata de activitatea depusa, in vederea realizarii
II. 2. 2. INTERVENTIILE ASISTENTEI

  • Pacientul sa fie constient de propria sa valoare si competenta
- asculta activ pacientul pentru a-i permite sa-si exprime sentimentele privind dificultatea de a se realiza
- ajuta pacientul sa identifice motivele comportamentului sau, apreciaza posibilitatile fizice si intelectuale
- sesizeaza orice forma de interes pentru o anumita activitate si-l antreneaza in desfasurarea ei
- indruma spre acele activitati care sunt atractive pentru pacient si totodata utile
- observa si noteaza orice schimbare in comportamentul pacientului (depresie, satisfactie)
- aplica tehnicile de ingrijire adaptate nevoilor pacientului
- identifica cu pacientul factorii care o impiedica sa se realizeze: familia, limite economice, starea de sanatate

  • Pacientul sa-si recapete interesul fata de sine si de altii
-cunoaste aspiratiile, sentimentele, interesele si capacitatile pacientului
- il ajuta in reevaluarea capacitatilor si aspiratiilor sale
- il sustine in stabilirea unor proiecte
- ajuta pacientul sa se adapteze la noul rol pe care il are sau la statutul sau
- il ajuta sa realizeze o percepere justa a realitatii, sa se integreze in colectiv
- observa reactiile de satisfactie sau de nemultumire ale pacientului
- explica necesitatea cunoasterii mediului in care traieste si a celor din jur

II. 3. NEPUTINTA

I. 3. 1. Manifestari de dependenta

  • Conflict personal
- Incapacitatea pacientului de a da dovada de comportamente adecvate fata de rolurile profesionale alese sau impuse
- Se datoreaza conflictului dintre valorile individului si normele sociale sau starea de sanatate
  • Esec profesional - nu realizeaza sarcinile obligatorii impuse, care sunt legate de rolul profesional pe care l-a ales sau i s-a impus
  • Dificultate in a lua decizii si a controla evenimentele - pacientul nu poate lua deciziile cele mai potrivite in timp util, nu poate cunoaste si corela evenimentele
  • Apatie  - prezinta lipsa de interes fata de activitatea impusa sau aleasa
  • Retragere, resemnare - renunta la activitatea sau functia pe care o detine si se complace in aceasta situatie
  • Docilitatea - se supune unor decizii care nu-i apartin cu usurinta
  • Agresivitate - cauta prilej de cearta in permanenta, este provocator fata de colectiv
  • Fatalitatea - considera ca mersul lucrurilor in viata au fost influentate in mod prestabilit de o forta suprema; consecintele sunt de neinlaturat, inevitabile
  • Lipsa de ambitie - nu mai doreste sa-si atinga scopul, sa realizeze ceva anume
  • Agasare - stare de enervare, de iritare pe care pacientul o are in permanenta sau periodic
  • Tristete - stare sufleteasca apasatoare insotita de mahnire, amaraciune
  • Sentiment de inferioritate – stare de dezavantaj pe care pacientul o percepe in comparatie cu ceilalti
I. 3. 2. Interventiile asistentei

§  Pacientul sa-si recapete increderea si stima de sine
- identifica, prin observatie si conversatie cu pacientul cauza neputintei sale si situatiile care il provoaca sentimentul de inutilitate
- castiga prin modul sau de comportare si prin discutiile purtate, increderea pacientului
- il ajuta in cunoasterea si reevaluarea capacitatilor sale
- il consulta in planificarea activitatilor propuse
- informeaza pacientul asupra dreptului sau de a lua decizii care il privesc
- observa reactiile pacientului la luarea deciziilor
- il convinge de importanta lor si a responsabilitatii ce-i revine

§  Pacientul sa poata realiza si aprecia obiectiv activitatile sale
- orienteaza pacientul spre alte activitati decat cele anterioare in raport cu capacitatile sale
- ajuta pacientul in recuperarea fizica, psihica pentru reducerea handicapurilor si obtinerea independentei
- ajuta pacientul sa cunoasca si sa-si insuseasca criteriile de control care-l ajuta in aprecierea activitatii sale zilnice, a obiectivelor realizate, a idealurilor sale
- observa obiectivitatea aprecierilor pacientului
- noteaza orice modificare in comportamentul sau starea pacientului

II. 4. DIFICULTATEA DE A-SI ASUMA ROLURI SOCIALE

I. 4. 1. Manifestari de dependenta

§  Incapacitatea de a se ocupa de dependenti
§  Incapacitatea de de a-si indeplini functiile legale de un ordin social
§  Sentimental de esec

II. 5. DIFICULTATEA DE A SE REALIZA

II. 5. 1. MANIFESTARI DE DEPENDENTA

  • Incapacitatea de a indeplini activitati privilegiate
  • Incapacitatea de a indeplini actiuni inseminate
  • Incapacitatea de a-si termina proiectele
  • Sentimental de a fi incomodat de constrangeri
  • Sentimental de inutilitate


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu