marți, 30 iulie 2013

NEVOIA DE A EVITA PERICOLELE



I.     Asigurarea nevoii. 

II.   Tehnici de evaluare si satisfacere a nevoii.

III. Culegerea datelor in vederea evaluarii si satisfacerii nevoii.


A. NEVOIA DE A EVITA PERICOLELE(siguranta fizica, psihica si materiala).

Definitie
Nevoia de a evita pericolele este o necesitate a fiintei umane pentru a fi protejata contra tuturor agresiunilor interne sau externe, pentru mentinerea integritatii sale fizice si psihice.

.
I.  Independenta in satisfacerea nevoii

Organismul uman este protejat contra agresiunilor de toate felurile el este capabil sa-si mentina integritatea sa prin mecanismele naturale de autoaparare

I. 1. 1. Factorii care influenteaza satisfacerea nevoii

I. 1. 1. 1. Factori biologici
a)Varsta – persoana adulta are abilitatea de a se proteja, are cunostinte despre sine si dezvoltarea sa;
                  - copilul – percepe sensul pericolului si in functie de ritmul dezvoltarii sale mintale, descopera putin cate putin autoprotectia contra pericolelor, pana la varsta adulta
                  - persoanele in varsta – prezinta diminuarea functiilor senzoriale si motorii si, in consecinta, trebuie sa-si ia masuri particulare de autoaparare;
b)      Mecanismul de autoaparare – individul poseda mecanisme de autoaparare innascute sau insusite de-a lungul experientei sale; rezistenta la imbolnaviri este data de protectia sa imunitara naturala sau dobandita, prin crearea de anticorpi specifici in urma unor imbolnaviri infectioase sau prin vaccinare.
I. 1. 1. 2. Factori psihologici
a)      Emotiile si anxietatea – pot provoca la individ utilizarea mecanismelor de aparare care permit conservarea integritatii fata de agresiuni de ordin psihologic.
b)      Stresul – fiecare stare de stress poate influenta adaptarea individului la toate formele de agresiune stimulate de mecanismele de aparare.
I. 1. 1. 3. Factori sociologici
a) Salubritatea mediului – un mediu sanatos este esential persoanelor pentru un trai fara pericole. Sunt necesare urmatoarele conditii:
- temperatura ambianta 18,3 grade C – 25 grade C;
- umiditatea intre 30%-60%
- lumina – nici prea intunecoasa, nici prea luminoasa;
- zgomot – a carui intensitate sa nu depaseasca 120 decibeli
- mediul ambiant sa contina un minim de microorganisme, produse chimice, fum
- conditii de securitate (precautie atunci cand se folosesc aparate, obiecte care ar fi surse de accident)
b) Rol social – in functie de exigentele locului de munca si ale muncii lor, indivizii trebuie sa utilizeze masuri de protectie impotriva tuturor pericolelor Astfel, salariatii trebuie sa aiba un mediu inconjurator si conditii de munca care sa permita satisfacerea nevoilor de munca; cei cu un post cu responsabilitati trebuie sa foloseasca perioada de destindere pentru a preveni stresul si surmenajul.
c) Organizarea sociala – societatea prevede masuri legale care trebuie luate pentru protectia individului contra pericolelor; in toate societatile sunt legiferate masuri de prevenire a accidentelor, de prevenire a imbolnavirilor; in plus, societatea se ocupa si de bunul mers al individului pe parcursul anilor de viata, prin masurile de protectie si de asigurari sociale. Aceste masuri vizeaza: prevenirea imbolnavirilor si mentinerea starii de sanatate, folosind un evantai multiplu de metode de educatie, informatii, publicitate etc.
d) Clima – in functie de clima, individul utilizeaza metode de autoaparare fata de conditiile nefavorabile climatice, in locuinta sau in locurile colective.
e) Religia – practicarea unor religii este o preocupare ideologica ce permite individului sa-si mentina o securitate psihologica.
f) Cultura – masurile de protectie contra pericolelor sunt variate in functie de cultura, ele sunt reliefate in traditii, fiind masuri socio-economice ale unei societati.
g)Educatia – parintii informeaza copilul foarte drastic – privind masurile de securitate ce trebuie luate in lunga perioada de crestere; scoala se ocupa de educatia copiilor, adultul socialmente este obligat sa cunoasca posibilele pericole pentru a stabili masuri de prevenire pe care sa le aplice.


I. 1. 2. Manifestari de independenta

I. 1. 2. 1. Securitatea fizica : masuri de prevenire a : accidentelor; infectiilor; bolilor; agresiunilor  agentilor fizici chimici, agresori umani, animale si autoagresiuni;
I. 1. 2. 2. Securitatea psihologica – starea de liniste a individului, care se simte la adapost de toate pericolele. Individul poate realiza control liber asupra mediului inconjurator.
Masuri: - metode de destindere, de relaxare si de control al emotiilor;
     - utilizarea mecanismelor de aparare in diferite situatii;
            - raspuns eficace si adaptat la agent stresant;
     - practicarea unui obicei, crez, religie
I. 1. 2. 3. Securitatea sociologica :
Mediul sanatos : - salubritatea mediului;
                            - calitatea si umiditatea aerului 30%-60%;
                            - temperatura ambianta intre 18,3 grade C-25 grade C;
                      - fara poluare fonica, chimica, microbiana;
                      - mediu de siguranta;
                      - masuri de protectie sociala

I. 1. 3. Interventiile asistentei pentru mentinerea independentei nevoii

  • Pentru mentinerea unui mediu sanatos:
- educa pacientul pentru evitarea poluarii atmosferei cu praf, incarcatura microbiana prin stergerea umeda a mobilierului si aerisirea incaperilor
- indeparteaza sursele cu miros dezagreabil;
- participa la programe de propagande si control, de educatie a populatiei pentru mentinerea unui mediu sanatos, in comunitate, unitati de invatamant.

  • Pentru prevenirea accidentelor:
- face educatie pentru prevenirea accidentelor, verifica daca sunt respectate normele de securitate a muncii, normele ergonomice in unitatile cu activitati cu risc de accidente
- exploreaza pericolele reale si cele potentiale la locul de munca si la domiciliu

  • Pentru prevenirea infectiilor:
- supravegheaza daca sunt respectate normele de igiena, salubritate, dezinfectie, dezinsectie, deratizare si circuitele functionale
- asigura implicarea populatiei in aplicarea programelor pentru mentinerea si promovarea sanatatii
- supravegheaza starea de sanatate a populatiei scolare prin controale periodice; face controale periodice persoanelor cu risc crescut la infectie
- organizeaza – efectueaza : imunizarile obligatorii

II.   Tehnici de evaluare si satisfacere a nevoii de a evita pericolele

Cand nevoia de a evita pericolele nu este satisfacuta, pot surveni mai multe probleme:
1.      Vulnerabilitatea fata de pericole
2.      Afectarea fizica si psihica
3.      Anxietate
4.      Durere
5.      Stare depresiva
6.      Pierderea stimei de sine
7.      Pierderea imaginii de sine
8.      Pierdere- separare
9.      Frica

II. 1.  SURSE DE DIFICULTATE

II. 1. 1. SURSE DE ORDIN FIZIC
  • Insuficienta intrinseca - deficit senzorial
- lipsa de sensibilitate
- afectare fizica
  • Dezechilibru - durere
- dezechilibru electrolitic
- dezechilibru metabolic
  • Surmenaj - saturatie senzoro-perceptuala
II. 1. 2. SURSE DE ORDIN psihic
  • Tulburari de gandire
  • Anxietate
  • Stres
  • Pierdere-separatie
  • Pierderea imaginii corporale
  • Situatie de criza
II. 1. 3. SURSE DE ORDIN social
  • Insalubritatea mediului
  • Poluare
  • Conditii deficitare de munca
  • Lipsa amenajarilor sanitare
  • Saracie-promiscuitate 
II. 1. 4. LIPSA CUNOASTERII
  • insuficienta cunoastere de sine, a altora si a mediului inconjurator
II. 2. VULNERABILITATEA FATA DE PERICOLE

  • Susceptibilitatea individului de a fi afectata integritatea sa fizica si psihica.
  • Pericolul de infectii, accidente, boli este mare la organismele slabite, obosite, surmenate..
II. 2. 1. Manifestari de dependenta

II. 2. 1. 1. Predispozitie la accidente: raniri, caderi
§  Neatentia poate fi responsabila de accidente rutiere, de munca sau alti agenti traumatici, fizici,chimici
§  Tegumentele pot fi lezate prin contact prelungit cu substante iritante, corozive, in lipsa
echipamentului de protectie
§  Aparitia de leziuni la nivelul spatiilor interdigitale, plici datorate umezelii, caldurii, imbracaminte neadecvata
§  Deshidratarea, edematierea predispun tegumentele la lezare

II. 2. 1. 2. Predispozitie la infectii: gripa, abces etc.
§  Neingrijirea corespunzatoare a acestor infectii poate da complicatii mai mari (pulmonare, cardiace, ale sistemului nervos, septicemie)

II. 2. 1. 3. Predispozitie la: imbolnaviri frecvente, fatigabilitate, surmenaj
§  Imbolnavirile frecvente favorizeaza scaderea rezistentei organismului de autoaparare
§  Fatigabilitate – slabire fizica, adinamie, lipsa de forta
§  Surmenaj – fatigabilitateaa excesiva care influenteaza organismului; apare in urma unui exces de efort fizic, psihic – munca extenuanta

II. 2. 1. 4. Comportament depresiv si agresiv
§  Comportamentul poate fi modificat cu tendinta spre depresie sau agresivitate in foarte multe boli psihice; bolnavul poate avea tentativa de sinucidere sau poate deveni agresiv fata de cei din jur. In unele forme instabile in cadrul unor psihopatii, bolnavii pot face acte antisociale – incendieri. In alte cazuri, bolnavii pot face actiuni impulsive – crima, automutilare, sinucidere.

II. 2. 2. Interventiile asistentei

§  Pacientul sa beneficieze de un mediu de siguranta fara accidente si infectii
- asigura conditiile de mediu adecvate, pentru a evita pericolele prin accidentare
- amplaseaza pacientul in salon in functie de starea sa, afectiunea si receptivitatea sa
- ia masuri sporite de evitare a transmiterii infectiilor in cazul imbolnavirilor cu boli transmisibile – prin izolarea pacientilor, respectarea circuitelor, masuri de igiena spitaliceasca (conditii de cazare, microclimat, alimentatie, aprovizionare cu apa, indepartarea rezidurilor, sterilizare, curatenie, dezinfectie)
- urmareste si aprecieaza corect potentialul infectios al pacientului, receptivitatea sa si aplica masurile de izolare a surselor de infectie
- alege procedurile de investigatie si tratament cu risc minim de infectie
- informeaza si stabileste impreuna cu pacientul planul de recuperare a starii de sanatate si crestere a rezistentei organismului, efectueaza imunizarile specifice si nespecifice necesare

§  Pacientul sa fie echilibrat psihic
- favorizeaza adaptarea persoanei la noul mediu
- creeaza un mediu optim pentru ca pacientul sa-si poata exprima emotiile, nevoile
- ajuta pacientul sa-si recunoasca anxietatea
- furnizeaza mijloace de comunicare adecvate starii pacientului; furnizeaza informatiile de care are   nevoie
         -furnizeaza explicatii clare si deschide asupra ingrijirilor programate
- invata pacientul tehnici de relaxare
- face masaj al spatelui, mainilor si picioarelor
- incurajeaza pacientul la lectura, activitati etc, pentru a inlatura starea de anxietate
- asigura legatura pacientului cu familia prin vizite frecvente
- invata familia pentru a ingriji pacientul cu boli psihice, degenerative, daca este necesar, in vederea reintegrarii sale sociale

II. 3. ALTERAREA INTEGRITATII FIZICE SAU PSIHICE ORI AMANDOUA; EFECTUL UNEI BOLI SAU A UNUI STRES LA NIVEL FIZIC SI PSIHIC

II. 3. 1. Manifestari de dependenta

II. 3. 1. 1. Semne inflamatorii
§  Semnele inflamatiei: - durere
- roseata locala a regiunii respective
- tumefactie (marirea in volum)
- limitarea miscarilor segmentului afectat
- caldura locala
·         3. 1. 2. Semne de insecuritate psihologica
o   agitatie
o   iritatie
o   agresivitate
o   neincredere
o   frica
o   idei de sinucidere

II. 3. 2. Interventiile asistentei IN CAZUL ALTERARII INTEGRITATII FIZICE SI PSIHICE

  • Pacientul sa-si satisfaca nevoile in functie de starea de sanatate si gradul de dependenta
- ajuta si suplineste pacientul in satisfacerea nevoilor organismului
- determina pacientul sa participe la luarea deciziilor privind ingrijirile
- administreaza tratament medicamentos antiinflamator, antiinfectios
- aplica masurile de prevenire a complicatiilor septice
- foloseste metode de relaxare pasiva; de exemplu, terapie muzicala, masaj

  • Pacientul sa beneficieze de siguranta psihologica, pentru inlaturarea starii de anxietate
- asigura un mediu de protectie psihica adecvat starii de boala a pacientului, prin inlaturarea excitantilor psihici – aplica tehnici de psihoterapie adecvate
- asigura conditiile de mediu adecvate (camera izolata, aerisita, temperatura adecvata, semiobscuritate)
- incurajeaza pacientul sa comunice cu cei din jur, sa-si exprime emotiile, nevoile, frica, opiniile
- invata pacientul sa foloseasca mijloacele de autoaparare (pentru persoanele cu risc sporit la pericol)

II. 4. ANXIETATE

II. 4. 1. Manifestari de dependenta
  • Agitatie
  • Anticiparea evenimentelor negative
  • Frica
  • Bulimie sau anorexie
  • Facies crispat
  • Insomie
  • Polipnee, tahicardie
  • Transpiratii ,tremor
  • Voce tremurata
II. 5. DUREREA

II. 5. 1. Manifestari de dependenta
  • Modificarea ritmului cardiac si respirator
  • Transpiratii abundente , diaforeza
  • Hta / hta
  • Dilatarea pupilelor = midriaza
  • Iritabilitate
  • Gemete, plans
  • Facies crispat.
II. 6. STARE DEPRESIVA

II. 6. 1. Manifestari de dependenta
  • Apatie
  • Astenie
  • Slabiciune
  • Idei pesimiste
  • Inapetenta
  • Oboseala, plictiseala
  • Lipsa de interes
  • Tristete
II. 7. PIERDEREA STIMEI DE SINE

II. 7. 1. Manifestari de dependenta
  • Idei pesimiste
  • Incapacitatea de a lua decizii
  • Lipsa increderii in sine
  • Reactii psiho-somatice
  • Sentiment de inferioritate
  • Sentiment de devalorizare
II. 8. PIERDEREA IMAGINII DE SINE

II. 8. 1. Manifestari de dependenta
  • Perceperea negativa a propriului corp si a functiilor sale
  • Reactii psiho-somatice
  • Sentiment de frustrare
II. 9. PIERDERE-SEPARARE

II. 9. 1. Manifestari de dependenta
  • Etape ale doliului: negare, furie, depresie, acceptare
  • Plans
  • Reactii de doliu anticipat
  • Sentiment de culpabilitate, tristete, de gol
III. Culegerea datelor in vederea evaluarii si satisfacerii unei nevoii corespunzatoare

III. 1. CULEGEREA DATELOR (prezentarea de caz)

III. 1. 1. Interviul:
:
III. 1. 1. 1. Pregatirea interviului - se anunta pacientul

III. 1. 1. 2. Inceperea interviului
- asistenta se prezinta: nume, functia
- se explica scopul interviului
- se cere acordul pacientului
- pacientul va fi asigurat de confidentialitatea interviului

            III. 1. 1. 3. Desfasurarea propriu-zisa a interviului:
A . Informatii( date) generale:
            • nume, prenume
            • sex
            • stare civila
            • ocupatie
            • religie
            • surse de sustinere
B. Antecedente medicale personale
• bolile copilariei, vaccinari
            • traumatisme                                    
            • interventii chirurgicale
            • alergii medicamentoase
            • utilizarea tratamentelor empirice
            • factori de risc: - fumat: - de cand?
                                                          - cat ?
                                                      - alti membrii ai familiei fumeaza ?
- sedentarism:            - efectuati o munca sedentara?
                                                                    - mergeti pe jos la servici?
                                                        - practicati vreun sport?
                                                           - stati timp indelungat in picioare
                                   - conditiide mediu: - lucrati sau locuiti in mediu poluant?
                                                      - stres, anxietate
                                   - alimentatia: -obiceiuri alimentare

C.  Antecedente familiale:
• boli cronice
• afectiuni psihice ale membrilor familiei

D. Probleme de sanatate actuala (motivul internarii: aparitia simptomelor, istoricul bolii):
§ Aprecierea riscului de accidentare
                                 - stadiul de dezv. al pacientului
   - mod de viata
   - perceptia senzoriala; deficiente de auz, vaz
   - mobilitate
   - durere
   - stare emotionala
  - grad de constienta
  - lipsa de cunostinte despre securitate : - cunoasterea modului de prevenire a accidentelor    casnice
- cunoasterea regulilor de circulatie
- cunoasterea masurilor de protectia muncii

§ Atitudinea pacientului : - neglijenta in satisfacerea nevoilor si mentinerea sanatatii
                                                                      - refuzul tratamentului
                                                                      - neutilizarea mijloacelor de securitate
                                                                      - violenta
  • Cunostinte despre sanatate
III. 1. 1. 4. Pregatirea incheierii interviului
• “Am sa va mai pun doua intrebari”
• “Vom termina in doua minute”

III. 1. 1. 5. Concluzia interviului: asistenta va trage concluziile asupra interviului
            • “va multumesc ca mi-ati raspuns la aceste intrebari”
            • “am inteles care va sunt problemele dvs.”
            • “raspunsurile date de dvs ma vor ajuta sa va planific ingrijirile”

III. 1. 2. Stabilirea problemelor de sanatate ( dependenta - P - )
  • Vulnerabilitatea fata de pericole
  • Afectarea fizica si psihica
  • Anxietate
  • Durere
  • Stare depresiva
  • Pierderea stimei de sine
  • Pierderea imaginii de sine
  • Pierdere, separare
  • Frica
III. 1. 3. Sursele de dificultate (etiologie - E - )
Vezi surse de dificultate

III. 1. 4. Manifestarile de dependenta (semne si simptome - S - )
Vezi manifestari de dependenta ptr fiecare problema in parte
  
 III. 2.  EVALUAREA nevoii de a evita pericolele.

III. 2. 1. Enuntarea diagnosticului de ingrijire
Enuntul problemei + legat de ... / cauzat de... + cauza / etiologia / sursa de dificultate ± semne

§  Anxietate moderata cauzata de / legata de... (se enunta sursa de dificultate)
- lipsa de cunoastere a mijloacelor ajutatoare
- amenintarea integritatii fizice si / sau psihice
- neaccesibilitatea la informatii
§   Anxietate severa extrema cauzata de / legata de... (se enunta sursa de dificultate)
- lipsa de cunoastere a mijloacelor de autointerventie in situatii de criza
- neacceptarea doliului
§  Doliul cauzat de.../ legat de...
- reactia la pierderea unei stari care ii facea placere persoanei sau a unui lucru care ii era in stapanire
                            - reactie la pierderea unei fiinte dragi
§  Dificultate/incapacitate de a-si pastra sanatatea cauzata de.../ legata de...
- lipsa de cunoastere a obiceiurilor sanatoase de viata
§  Durere acuta cauzata de.../ legata de...
-proces infectios/inflamator
- consecintele unui traumatism chirurgical sau accidental
§  Durere cronica cauzata de.../ legata de...
- proces infectios/inflamator
- consecintele unui traumatism chirurgical sau accidental
- lipsa de cunoastere a mijloacelor de control ale durerii
§  Stare depresiva  cauzata de.../ legata de...
o   pierderea stimei de sine
o   pierderea imaginii de sine
o   reactie la doliu
§  Perturbarea stimei de sine cauzata de.../ legata de...
o   dificultate in asumarea rolului
o   neadaptarea la o criza existentiala / situationala
o   sentiment de dependenta
§  Perturbarea imaginii de sine cauzata de.../ legata de...
o   dificultate de adaptare la o modificare corporala
§  Frica cauzata de.../ legata de...
                          - incapacitatea de a face fata realitatii tratamentului
                          - amenintarea integritatii fizice si /sau corporale
                          - tulburari de memorie
§  Refuzul de a se conforma tratamentelor cauzat de.../ legat de...
odificultatea de a se adapta la boala
olipsa cunosterii necesitatilor tratamentului
operturbarea gandirii
ofrica fata de mijloacele de investigatie si tratament
§  Risc de accident cauzat de.../ legat de...
o confuzie
o lipsa de cunoastere a mijloacelor de prevenire
§  Riscul violentei fata de altii cauzat de.../ legat de...
o   dificultatea in asumarea rolului sau
o   tulburari de memorie
§  Riscul violentei fata de sine cauzat de.../ legat de...
- stare depresiva
- tulburari de memorie

III. 3. SATISFACEREA nevoii de a evita pericolele

III. 3. 1. Obiective - trebuie sa aiba urmatoarele componente / caracteristice

                  Specificitate ( S )  = cine face actiunea? =  sa apartina unui singur subiect( ex. : d-na / d-l X...)

Performanta ( P ) = ce ? (actiuni, comportamente asteptate de la pers.)
                                  - activ :ce face pacientul?
                          - pasiv :  ce se poate face pentru pacient?
                          -  ex. :  - d-na / d-l X …
                          - d-na / d-l X va fi supravegheata la fiecare ora  privind....(atunci cand   pac. nu se poate implica in efectuarea obiectivului).
Implicare ( I ) = verb activ
   -  cum se face actiunea? - nivelul de angajare al persoanei, actioneaza singur sau cu ajutor

Realism ( R ) = cum?
                                        -    in ce masura se poate face actiunea?
-          dpdv al capacitatii persoanei ,
-          dpdv al disponibilitatii si abilitatii asistentei
Observabil ( O ) = cand?
-          in ce moment se face actiunea?
-          actiunile, atitudinile trebuie sa fie observabile, masurabile, evaluate
Formula mnemotehnica : S.P.I.R.O.

III. 3. 2. Interventiile asistentei autonome si independente:

                III. 3. 2. 1. Anxietate moderata 
o  Sa-si exprime diminuarea - disparitia  anxietatii in termen de .....zile
o  Sa-si diminueze - disparitia semnelor anxietatii in termen de ......zile

 III. 3. 2. 2 . Anxietate severa extrema
o  Sa-si diminueze anxietatea la un nivel mai usor sau moderat in termen de .....zile

 III. 3. 2. 3.Doliul – sa-si exprime sentimentele legate de doliu in termen de ...zile
o   sa-si exprime intelegerea reactiilor de doliu in termen de …zile
o   sa-si exprime acceptarea doliului in termen de ……zile

III. 3. 2. 4. Dificultate/incapacitate de a-si pastra sanatatea
o   sa-si exprime intelegerea fata de ingrijirile de sanatate in termen de …..zile
o   sa-si exprime acceptarea tratamentului in termen de …..zile
o   sa ia el singur decizii legate de sanatate in termen de ….zile
o   sa demonstreze capacitatea psihomotorie in a executa un tratament in termen de …..zile

III. 3. 2. 5.  Durere acuta
o   sa-si exprime diminuarea - absenta durerii in …..ore
o   sa demonstreze absenta semnelor durerii in …..ore

III. 3. 2. 6. Durere cronica
o   idem mai sus

III. 3. 2. 7.  Stare depresiva
o sa-si exprime diminuarea - absenta starii depresive in termen de …..zile
o sa-si exprime interesul ptr a indeplini activitati in termen de ….zile
o sa demonstreze diminuarea – disparitia semnelor starii depresive in termen de….zile

III. 3. 2. 8.  Perturbarea stimei de sine
o       sa-si exprime cresterea stimei de sine in termen de …..zile
o       sa-si exprime sentimente positive in termen de ….zile
o       sa-si exprime capacitatea de a face fata dificultatilor in termen de …..zile
o       sa ia decizii legate de activitatile cotidiene in termen de ….zile

III. 3. 2. 9.  Perturbarea imaginii de sine
      -     sa exprime sentimente positive legat de imaginea de sine in termen de ….zile
     -    sa-si exprime acceptul de a-si atinge partea mutilata a corpului in termen de …zile
     -     sa-si atinga partea mutilate a corpului fara repulsie in termen de ….zile

    III. 3. 2. 10.  Frica
o       sa-si exprime diminuarea - absenta fricii in termen de …zile
o       sa-si diminueze - disparitia semnelor fricii in termen de ….zile

III. 3. 2. 11.  Refuzul de a se conforma tratamentelor
o       sa urmeze tratamentul prescris in termen de ….zile
o       sa-si ia medicatia regulat in termen de ….zile
o       sa-si exprime acceptul de a se conforma tratam in termen de …zile

III. 3. 2. 12.  Risc de accident
o       sa nu se raneasca
o       sa aiba pielea intacta
o       sa utilizeze corect aparatele care il ajuta in termen de ….zile

III. 3. 2. 13.  Riscul violentei fata de altii
o   sa invete sa-si controleze reactiile fata de altii in termen de….zile
o   sa-si diminueze agresivitatea in termen de …zile

III. 3. 2. 14.  Riscul violentei fata de sine
o   sa-si exprime diminuarea - absenta gesturilor violente fata de sine in termen de ....zile

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu